Kada masovno popularni umjetnici poput Taylor Swift, Oasisa ili Radioheada najave turneju, to izaziva ogromno uzbuđenje obožavatelja i puni naslovnice.
Ali u roku od nekoliko sati nakon što se ulaznice puste u prodaju, to uzbuđenje često zamijeni razočaranje i pritužbe na broj ulaznica koje se odmah nude na preprodaju po pretjeranim cijenama.
Međutim, predložena nova pravila koja je Britanska vlada objavila u srijedu imaju za cilj promijeniti to tako što će preprodaju ulaznica za događaje uživo proglasiti ilegalnom iznad njihove originalne cijene.
Mjere, osmišljene da okončaju industrijsku prodaju ulaznica, vjerovatno će biti najznačajnija promjena u kupovini ulaznica u online dobu.
Ministrica kulture u Britanskoj vladi, Lisa Nandy, izjavila je za BBC News: “Osiguravamo da je vrijeme za preprodaju ulaznica isteklo i da se obožavatelji vrate u srce muzičke industrije gdje i pripadaju.”
To dolazi sedmicu dana nakon što su umjetnici poput Sama Fendera, Due Lipe i Coldplaya pozvali premijera Sir Keira Starmera da zaštiti fanove od eksploatacije. Evo šta trebate znati o planovima.
Koja su nova pravila?
Prema službenoj objavi Britanskog Ministarstva za kulturu, medije i sport (DCMS), preprodaja ulaznica iznad nominalne vrijednosti bit će ilegalna. Ulaznice se mogu prodavati samo po njihovoj nominalnoj vrijednosti plus neizbježne naknade, uključujući naknade za uslugu.
Naknade za uslugu koje dodaju platforme za preprodaju bit će ograničene kako bi se spriječilo potkopavanje novog ograničenja cijena.
Platforme za preprodaju imat će zakonsku obavezu pratiti i provoditi poštivanje novog ograničenja cijena.
Pojedincima će biti zabranjeno preprodavati više ulaznica nego što su imali pravo kupiti u početnoj prodaji ulaznica.
Na primjer, ako su potrošači bili ograničeni na kupovinu četiri ulaznice po osobi, moći će se preprodati samo četiri.
Još nije jasno kada će pravila stupiti na snagu, jer planovi još uvijek moraju proći kroz Britanski Donji dom. Smatra se da će vlada uvesti primarno zakonodavstvo kada parlamentarno vrijeme to dozvoli.
Nova pravila neće se primjenjivati samo na koncerte, već i na sport, pozorište, komediju i druge vrste zabave uživo.
Zašto se uvode ova pravila?

Preprodaja karata (ticket touting) je posljednjih godina postala sve sofisticiranija.
Preprodavači kupuju velike količine karata za najpopularnije događaje putem interneta, često uz pomoć automatiziranih botova.
Te karte se potom preprodaju na sekundarnim web stranicama po znatno uvećanim cijenama, što mnogi smatraju razočaravajućim za fanove i štetnim za industriju live događaja.
Novi zakoni imaju najmeru suzbiti ovu praksu, te poboljšati pristup kartama pravim fanovima.
Pravila bi se primjenjivala na sve platforme koje preprodaju ulaznice britanskim obožavateljima – ne samo na sekundarne web stranice za prodaju ulaznica, već i na društvene mreže.
To znači da bi obožavatelji koji nude ulaznice na platformama poput X ili Facebook Marketplace bili zakonski obvezni pridržavati se pravila.
Kompanije koje krše propise mogle bi biti podložne financijskim kaznama do 10% globalnog prometa od strane Uprave za tržišno natjecanje (CMA).
Koliko će fanovi uštedjeti?
Iznos novca koji će fanovi uštedjeti, naravno, znatno će varirati između svakog događaja i svake karte.
Neki fanovi mogu uštedjeti samo nekoliko funti, dok bi oni koji kupuju karte za najpopularnije događaje mogli uštedjeti stotine, pa čak i hiljade funti u odnosu na cijene na sekundarnim platformama.
Analiza provedena za Britansku vladu procjenjuje da će karte kupljene na sekundarnom tržištu u prosjeku biti £37 jeftinije (uključujući naknade), što će fanovima ukupno uštedjeti oko £112 miliona godišnje.
Analiza sugerira da će svake godine oko 900.000 više karata biti kupljeno direktno od primarnih prodavača kao rezultat ovih mjera.
Tipični dodaci na sekundarnom tržištu karata prelaze 50%, prema CMA, dok su istrage Trading Standards otkrile slučajeve kada su karte preprodavane i do šest puta skuplje od njihove originalne cijene.
Koje su zabrinutosti oko novih pravila?
Neki u industriji prodaje karata tvrde da će ova pravila jednostavno gurnuti preprodaju karata u tamnije dijelove interneta.
Većina reguliranih sekundarnih platformi garantuje autentičnost karata, što znači da fanovi dobiju svoj novac nazad ako se ispostavi da su karte koje su kupili lažne.
Ti servisi tvrde da, ako bi bili zatvoreni ili strogo ograničeni, fanovi bi zapravo bili više izloženi prevarama na drugim mjestima i veća je vjerovatnoća da bi izgubili novac.
Nandy je rekao da je vlada „pažljivo proučila“ to pitanje, „i uvjereni smo da smo to riješili, ne najmanje zato što će prema ovim novim pravilima i platforme društvenih mreža biti obuhvaćene“.
„Dakle, ako ste preprodavač karata koji prodaje karte po enormno uvećanim cijenama na platformi društvenih mreža, ta platforma će morati poduzeti korake da se osigura da se to ne događa.
„A ako se ne pridržavaju pravila, Competition and Markets Authority (Uprava za tržišnu konkurenciju) će imati pravo intervenirati i moći će novčano kazniti kompanije do 10% njihove godišnje zarade, bez obzira gdje se nalaze u svijetu.“
Tradicionalna fizička preprodaja karata mogla bi čak doživjeti povratak – gdje preprodavači stoje ispred mjesta događaja na noć koncerata i kupuju i prodaju fizičke karte za gotovinu.
Kako su kompanije za prodaju karata reagirale?
Iznos novca koji će fanovi uštedjeti, naravno, će znatno varirati između svakog događaja i svake karte.
Neki fanovi mogu uštedjeti samo nekoliko funti, dok bi oni koji kupuju karte za najpopularnije događaje mogli uštedjeti stotine, pa čak i hiljade funti u odnosu na cijene na sekundarnim platformama.
Analiza provedena za vladu procjenjuje da će karte kupljene na sekundarnom tržištu u prosjeku biti £37 jeftinije (uključujući naknade), što će fanovima ukupno uštedjeti oko £112 miliona godišnje.
Analiza sugerira da će svake godine oko 900.000 više karata biti kupljeno direktno od primarnih prodavača kao rezultat ovih mjera.
Tipični dodaci na sekundarnom tržištu karata prelaze 50%, prema CMA, dok su istrage Trading Standards otkrile slučajeve kada su karte preprodavane i do šest puta skuplje od njihove originalne cijene.
Kako su kompanije za prodaju karata reagirale?
Platforme za razmjenu karata između fanova, poput Twicketsa, podržali su muzičari poput Eda Sheerana (Izvor: PA Media)
Portparol Viagoga, jedne od glavnih stranica za sekundarnu prodaju karata, rekao je: “Dokazi pokazuju da su cjenovna ograničenja više puta iznevjerila fanove; u zemljama poput Irske i Australije stope prevara su gotovo četiri puta veće nego u Velikoj Britaniji, jer cjenovne granice guraju potrošače ka neregulisanim stranicama.”
Viagogo tvrdi da je ispravno rješenje “otvorena distribucija”, što znači povezivanje primarnih platformi poput Ticketmastera sa platformama za preprodaju kao što je Viagogo radi verifikacije karata.
“Ovo omogućava razmjenu ključnih informacija kako bi se identifikovala ilegalna aktivnost botova i eliminisale prevare,” naveli su iz Viagoga. “Otvaranje tržišta većoj konkurenciji također pomaže u smanjenju cijena, što ide u korist fanovima.”
BBC News je takođe zatražio komentar Stubhuba u vezi s planovima.
Twickets, platforma za preprodaju koju podržavaju muzičari poput Eda Sheerana, već dozvoljava fanovima da prodaju karte za najviše nominalnu vrijednost.
Richard Davies, osnivač Twicketsa, opisao je prijedloge kao “prelomni trenutak za zaštitu potrošača u live zabavi”, dodajući da kompanija “u potpunosti podržava planove vlade”.
“Predugo su fanovi bili iskorištavani industrijskom skalom preprodaje koja povećava cijene, narušava povjerenje i isključuje istinske poklonike iz događaja koje vole,” rekao je.
Kampanja FairTicketing upozorila je da planovi mogu imati “neželjene posljedice”, sugerišući da bi ograničenje cijena na sekundarnom tržištu moglo dovesti do više dinamičkog određivanja cijena, “omogućavajući primarnim prodavačima da podignu cijene kako potražnja raste”.
“Umjesto da obuzda iskorištavanje, ovo je jednostavno prebacilo teret na fanove u trenutku početne prodaje,” rekao je predsjednik Stephen Lee.
“Dok pozdravljamo napore da se obračuna s lošim akterima i eksploatacijom pokretanom botovima, čvrsto vjerujemo da bi uvođenje cjenovnog ograničenja donijelo više štete nego koristi, pogoršavajući upravo one probleme koje pokušava riješiti i potkopavajući prednosti koje regulirano sekundarno tržište pruža fanovima.”
Došlo je do velikog nezadovoljstva fanova zbog dinamičkog određivanja cijena kada je korišteno za prodaju karata za Oasis (Izvor: Reuters)
Još jedno pitanje koje je posljednjih godina uznemirilo ljubitelje live muzike jeste korištenje takozvanog dinamičkog određivanja cijena, gdje cijene karata variraju u skladu s potražnjom.
To je došlo na naslovnice kada je prošle godine počela prodaja karata za ponovni okupljanje Oasisa, nakon što su se mnogi fanovi našli u situaciji da plaćaju stotine funti više nego što su očekivali.
CMA je u septembru saopćila da nije pronašla dokaze da su se cijene karata za Oasis uistinu mijenjale u realnom vremenu zbog velike potražnje, ali je reakcija javnosti navela agenciju da osigura obavezu Ticketmastera da poboljša informacije o cijenama.
To uključuje davanje fanovima obavještenja 24 sata unaprijed o nivoima cijena, jasnije informacije o cijenama tokom online redova čekanja, te ukidanje obmanjujućeg označavanja karata.
Kako stvari stoje, dinamičko određivanje cijena i dalje će biti dozvoljeno, ali će kompanije morati biti transparentnije prema fanovima.
Prošle sedmice, Kraljevski balet i Opera najavili su da će uvesti određivanje cijena prema potražnji u nastojanju da “maksimiziraju” svoj prihod.
Mogu li i dalje preprodati svoju kartu?
Prema prijedlozima, potrošačima će i dalje biti dozvoljeno da preprodaju svoje karte ako žele, na primjer ako više ne mogu prisustvovati događaju.
Međutim, pojedinci će kartu moći legalno preprodati samo po njenoj originalnoj cijeni (ili nižoj), plus bilo kakve servisne naknade.
Platforma za preprodaju zatim može dodati svoju vlastitu servisnu naknadu, “ali smo veoma jasni da nećemo tolerisati bilo kakva povećanja cijena na mala vrata”, rekla je Nandy.
“Razumne servisne naknade koje pokrivaju troškove platformi kako bi fanovi mogli preprodati kartu po originalnoj cijeni [su dozvoljene]. Ako fanovi ne mogu otići na koncert iz bilo kojeg razloga, to je u redu.
“Ono što nije u redu jeste ogromno povećavanje cijena zbog kojeg fanovi ispadaju iz igre.”
Datum i vrijeme objave: 20.11.2025 – 10:44 sati





