Alati umjetne inteligencije su u svakodnevnom životu ljudi tek nekoliko godina. OpenAI-ov alat ChatGPTna primjer, ovog mjeseca je star samo tri godine, a svake sedmice ga službeno koristi 800 miliona ljudi. Poređenja radi, nije naodmet zapamtiti podatke kada je pretraživač velik Google počeo sa radom – bilo je to 1998. godine, početkom septembra.
Vjerovati ili ne vjerovati AI alatima?
Samo osam posto
Mnogi korisnici su se već uvjerili da ne mogu vjerovati aplikacijama umjetne inteligencije zasnovanim na velikim jezičkim modelima (LLM), kao npr. ChatGPTda će dati tačne informacije. Ovi “vjerni Tomovi” provjeravaju svaki odgovor koji dobiju od AI alata. Za kratko vrijeme od kada postoje, već smo bili svjedoci brojnih primjera da chatbotovi “haluciniraju”, nude pogrešne odgovore i lažu korisnike, što je ponekad rezultiralo ozbiljnim posljedicama.
Ali, nedavni izvještaj kompanije Eksplodirajuće temespecijalizovana za analizu trendova, navodi da samo oni jadni osam posto ljudi provjeravaju odgovore koje dobiju od AI sistema, uprkos svijesti o problemima s AI “halucinacijama” i skepticizmu korisnika prema ovim alatima.
Kratak pregled AI laži i halucinacija
Očigledna ljudska pasivnost i lijenost u provjeravanju odgovora AI još su šokantniji kada uzmete u obzir koliko je primjera dezinformacija zasnovanih na umjetnoj inteligenciji već dospjelo u medije. Neki od njih su smiješni, pa čak i opasni – poput situacija u kojima je AI savjetovao korisnike da dodaju kamenje ili ljepilo u hranu, do primjera nedavanja tačnog odgovora koliko slova ima u riječi.
Ali bilo je i odgovora koji su sa sobom nosili ozbiljnije posljedice. Na primjer, softverska kompanija Pointer izgubio klijente kada je njegov AI chatbot najavio nepostojeću promjenu politike, navodi Eksplodirajuće teme.
Umjetna inteligencija ne “halucinira” slučajno. Ponekad ona aktivno izmišlja lažne dokaze kako bi podržala pogrešne odgovore. Kada je investitor Bred Feld pitao AI o svojoj karijeri, model je pogrešno tvrdio da je on član odbora kompanije. Kada ga je Feld izazvao, AI je napravio čitav izmišljeni blog na Feldovoj stranici, sa lažnim linkovima kao “dokazom”.
Psihijatar Robin Emslie je napisao kako je ChatGPT pogrešno citirane ili potpuno izmišljene naučne studije koje potkrepljuju njegove tvrdnje. Neki advokati su čak odbacili svoje slučajeve jer su u svojim podnescima citirali nepostojeće presedane koje je izmislila AI. Sličnih primjera je bezbroj.
Kao što je Feld rekao:
“Postoji razlika između greške i laži. Kako kažu – čuvajte se svaki kupac”.
Koliko ljudi provjerava AI odgovore?
Alati poput ChatGPT ili Google Gemini ne samo da mogu pogriješiti, već ponekad i svjesno generiraju neistine. Ipak, korisnici očigledno ne slijede Feldov savjet da budu oprezni.
Istraživanja eksplodirajuće temesprovedeno na 1000 korisnika interneta, pokazalo je 75 posto ispitanika je lično iskusilo problem sa takozvanim AI “recenzijama” koje se sada pojavljuju na vrhu mnogih Google traži.
Najčešće pritužbe bile su:
- netačan ili obmanjujući sadržaj (42,1 posto)
- nedostatak konteksta (35,8 posto)
- pristrasni ili jednostrani odgovori (31,5 posto)
- štetni ili opasni savjeti (16,7 posto).
Zanimljivo je da 21 posto korisnika nikada ne vjeruje ovim rezultatima AI pretraživanja, a što je još zanimljivije, više od 40 posto rijetko ili nikada ne klikne na izvorne linkove iz AI recenzija (samo 7,7 posto uvijek).
Lekcije za kompanije i pojedince
Glavni i odgovorni urednik Eksplodirajuće teme –a Claire Broadley kaže da bi ove brojke trebale biti poziv na akciju, posebno za poslovne ljude i donosioce odluka:
“Jasno je da ne možemo računati na ljude koji čitaju sadržaj i provjeravaju činjenice. Kompanije moraju biti spremne optimizirati svoj sadržaj za AI pretraživanja, inače riskiraju AI, npr. Blizanci– Sam ću “povezati” činjenice.
Za preduzetnike je ovo važan signal: pretraga Google koristeći ključne riječi koje se odnose na vaše poslovanje i pogledajte šta AI pokazuje u odjeljku za pretraživanje. Vrlo je moguće da će vaši kupci upravo tu završiti svoju pretragu. Ako niste zadovoljni onim što vide, vrijeme je da djelujete.”
Glavna poruka: Budite oprezni
Najveća lekcija potvrđuje savjet investitora – ne verujte slepo AI.
Da, primamljivo je uštedjeti vrijeme i prihvatiti sve što AI nudi, ali svi dokazi sugeriraju da su odgovori često puni grešaka i dezinformacija. To je činjenica koja se pokazuje svaki dan.
Kao preduzetnik, neko ko vodi sopstveni biznis ili ste lider koji donosi važne odluke, trebalo bi da budete posebno oprezni: proverite veze, izvore i citate koje AI citira. Previše povjerenja u umjetnu inteligenciju može vam lako izazvati mnoge probleme, osramotiti vas ili narušiti vašu reputaciju kod kolega i klijenata.
Stoga je glavna poruka kako istraživača, tako i vještijih korisnika alata umjetne inteligencije da budu oprezni i kritički pristupite svemu što vam se nudi.





