U dvanaestoj nedelji trudnoće, nakon što su rekli njihovom dvogodišnjaku da će postati stariji brat, Stanovnici Ajdaha Jennifer i John Adkins otkrili da njihov fetus ima po život opasan poremećaj koji je rezultirao pobačajem u više od 90% slučajeva.
Njihovi ljekari su ih obavijestili da će, ako uskoro ne prekinu trudnoću, i Dženiferin život biti u opasnosti. Međutim, nisu mogli učiniti ništa dalje da pomognu paru u post-Roe Idaho sa restriktivnom zabranom pobačaja.
Na kraju, par se vozio šest sati sjeverno u Oregon kako bi dobili njegu u slučaju pobačaja, po cijeni od 1.500 dolara za ožalošćenu porodicu.
U srijedu će Vrhovni sud SAD saslušati usmene argumente Idaho protiv Sjedinjenih Država. Ovaj ključni slučaj će odlučiti da li lekari hitne pomoći moraju pustiti svoje pacijente da pate do trenutka smrti pre nego što im bude dozvoljeno da izvrše abortus koji bi rešio ozbiljna zdravstvena stanja.
Dok se Jevreji širom zemlje pripremaju za obilježavanje Pashe sljedeće sedmice, podsjećamo se na osnovno načelo ovog široko slavljenog praznika: obavezu da se iskupe potlačeni i porobljeni, da se oslobode oni čiji su životi i tijela ugroženi. Ja sam rabin, osoba koja je bila trudna i vođa ženska podružnica najveće jevrejske denominacije u Sjevernoj Americi. Za mene, presuda u korist zabrane Idaha predstavlja jasno kršenje jevrejskog mandata da se spasi život, prije svega.
Godine 2020., Ajdaho je usvojio zabranu pokretanja pobačaja, zakon koji će zabraniti pobačaj u cijeloj državi ubrzo nakon toga Roe je prevrnut. Zakon iz Ajdaha sprečava gotovo sve oblike pobačaja, uz usko ograničenje na abortuse koji su “neophodni da bi se spriječila smrt trudne žene”.
Nakon Dobbs Odlukom je izbrisano ustavno pravo na abortus i odluka o abortusu prepuštena državama, Ministarstvo pravde SAD-a je podnijelo tužbu osporujući zabranu pobačaja u Idahu, navodeći da je to u suprotnosti sa federalno nametnutim Zakonom o hitnoj medicinskoj liječenju i radu ( EMTALA). Ovaj zakon garantuje svakome tretman za hitna medicinska stanja, uključujući i svaku trudnicu koja pati od hitnog stanja, povezanog sa porođajem ili ne. Zabrana abortusa u Idahu direktno dovodi u pitanje EMTALA jer, iako dozvoljava njegu abortusa ako je neko blizu smrti, ne dozvoljava njegu abortusa koja bi mogla stabilizirati ili spriječiti ozbiljne, ali ne odmah fatalne komplikacije.
Federalni okružni sud prvobitno se složio sa Ministarstvom pravde, ali je zabrana potvrđena u žalbenom postupku. Sve dok Vrhovni sud ne donese odluku, zabrana ostaje na snazi, zabranjujući stotinama hiljada ljudi osnovnu zdravstvenu zaštitu i besmisleno rizikujući živote.
Pasha je jevrejski praznik otkupljenja i svako od nas ima ulogu u otkupljenju onih koji još nisu sigurni i slobodni, duhovno ili fizički. Poznato je da je rabin Israel Salanter, otac pokreta Mussar, rekao: “Materijalne potrebe druge osobe su moja duhovna odgovornost.” U judaizmu je život svet. U stvari, učimo da je zabrana spasavanja života, pikuach nefesh, ima prioritet iznad svih drugih zapovesti ili vrednosti.
U početnim poglavljima Tore, Kajin ubija svog brata Abela. Bog ga suprotstavlja ovim riječima: „Krv tvoga brata vapi k meni sa zemlje!“ (Postanak 4:10). Iz ove biblijske priče, Talmud uči, „svako ko uništi jedan život, kao da je uništio cijeli svijet, a za svakoga ko sačuva jedan život, kao da je sačuvao cijeli svijet“ (Jerusalemski Talmud Sanhendrin 4:9).
Zabrana medicinskih procedura i tretmana koji bi potencijalno spasili život, a time i miješanje u donošenje odluka liječnika, protivno je jevrejskoj direktivi o spašavanju života. Od hitne pomoći u Ajdahu, do Vrhovnog suda, krv naše braće, sestara i naših sestara vapi za nama.
Svaki put kada sam bila trudna i, na sreću, imala dva zdrava i sigurna porođaja, bila sam akutno svjesna tereta i opasnosti sa kojima sam se suočavala. Jednostavno trudna predstavlja značajne kratkoročne i dugoročne rizike po zdravlje, posebno u Sjedinjenim Državama. Među državama prvog svijeta imamo najveću stopu ozbiljnih komplikacija povezanih s trudnoćom, što rezultira oko 700 smrtnih slučajeva godišnjevećina njih se može spriječiti.
Ovaj zdravstveni teret je neravnomjerno raspoređen, a najteže pada na obojene žene i žene sa niskim primanjima — zapravo, crnkinje su tri puta veća verovatnoća da će umreti od belih žena od komplikacija povezanih s trudnoćom.
Gledajući slučaj pred Vrhovnim sudom sljedeće sedmice, nejasne definicije šta je “opasno po život” u odnosu na “potencijalno opasno po život” ili jednostavno “štetno po zdravlje” samo uzrokuju dodatni, nepotreban rizik za živote trudnica. Dvosmislenost sprečava medicinske stručnjake da u potpunosti osiguraju sigurnost pacijenata.
Milioni ljudi su stradali od prevrtanja Roe. Ovdje jevrejske vrijednosti ukazuju na to: ne budi po strani dok tvoj komšija krvari. Ne napuštajte žene i ljude koji mogu zatrudnjeti, jer njihova krv vapi iz zemlje. Sačuvajte živote ovim trudnicama, prije svega.
O autoru: Rabin Liz PG Hirsch je izvršni direktor Žene reformskog judaizmaženska podružnica najveće jevrejske denominacije u Sjevernoj Americi.




