Na društvenim mrežama, ali i u stvarnom životu, ovih dana sve više žena s ponosom objavljuje fotografije svojih “malih radosti”: novu torbicu, parfem koji su dugo željeli, komad nakita, topli kaput koji ih je dozivao iz izloga. Oni to zovu jednostavno – dao sam sebi nešto.
Nekada je to bio mali tajni grijeh, nešto što se prikrivalo ili pravdalo rečenicama poput: “Bio je na akciji”, “Baš mi treba”, “Stari mi je pocijepan”.
danas? Sve više žena otvoreno slavi tradiciju da sebi kupuju poklone (samodavanje). I što je najzanimljivije, trend nikada nije bio jači nego u decembru, mjesecu koji je nekada bio rezerviran za kupovinu poklona za sve osim za sebe.
Mala zadovoljstva koja više nisu tabu
Zašto? Jer žene, čini se, konačno mijenjaju narativ: na svojim leđima nose ne samo brige i listu obaveza, već i pravo da sebe stave na prvo mjesto. A decembar, sa svojom nostalgijom, emocijama i pritiscima, izgleda kao savršeno vrijeme za tako malu revoluciju.
Za početak, postoji vrlo praktičan razlog. Istraživanja ponašanja potrošača posljednjih godina bilježe stalan porast samostalne kupovine neposredno pred Novu godinu. Trgovci su ovom fenomenu već dali ime tihi crni petak: žene koje su mjesecima štedjele ili se suzdržavale od trošenja sada konačno sebi dozvoljavaju luksuz. Ne nužno velike – često su to male, ali važne stvari za njih: masažer ili nešto slično uređaj za licesvilena pidžama, parfemset eteričnih ulja, dobra knjiga, serum koji su dugo željeli.
Zanimljivo, da samodavanje ne liči na nekontrolisanu potrošnju. Naprotiv, žene biraju inteligentnije, svrsishodnije i emocionalnije.
Oni sebi daju više iskustva od stvari: vikend putovanje sa najboljim prijateljem, kurs masaže, posjeta banji, keramička radionica, wellness veče kod kuće, kvalitetno donje rublje koje niko drugi osim njih neće vidjeti – i to je poenta. Poklon više nije predstava, već intimnost.
Priznanje vlastitog truda
Ali ne radi se samo o kupovini. Iza ovog trenda stoji dublja, tiša promjena: žene sve više kupuju poklone za sebe jer žele da obilježe svoj trud, svoj rast, činjenicu da su preživjele godinu punu izazova, emocionalnih preokreta ili iscrpljujućih faza. Fenomen je najbolje sažela jedna rečenica sa društvenih mreža: “Niko ne zna kroz šta sam sve prošao ove godine. Ali znam – i zato dajem sebi.” To je nova, nježnija dimenzija ženskog samopouzdanja – priznavanje vlastite vrijednosti, bez potrebe za potvrđivanjem drugih ljudi.
Shutterstock.com
To nije samo trend generacije Z
Iako zvuči kao trend rezerviran za generaciju Z, samodavanje to nije generacijski fenomen. Naprotiv, prednjače žene u četrdesetim i pedesetim – ekonomisti kažu da je razlog jednostavan: današnje žene zarađuju više od svojih majki, finansijski su nezavisnije i žive u kulturi koja ih je decenijama učila da budu skromne, zahvalne i da ne preteruju.
Kupovina poklona tako postaje mala, lična pobeda nad starim programiranjem. I to je zapravo najzdraviji aspekt ove priče. Žene koje sebi daju poklone ne rade to iz hira, već zato što smatraju da to zaslužuju. Jer jesu. I zato što znaju da se niko neće brinuti o njima bolje od njih samih.
Tiho, postojano povjerenje
Na kraju, sve ovo otkriva nešto još važnije o modernoj ženi: samodavanje je postao simbol zrelog samopouzdanja – ne glasan i demonstrativan, već tih, stabilan. Onaj koji kaže: “Ja sam vrijedan. I ne treba mi dozvola.”
U svijetu u kojem se od žena i dalje očekuje da budu organizatorice praznika, emotivni stub porodice i logistički centar doma, čin kupovine poklona za sebe zvuči kao mali bunt – ali i neophodnost. Možda je zato vreme da prestanete da pričate:
“Ja sam kriv, kupio sam sebi poklon”, a mi počinjemo da kažemo “Zaslužujem poklon”.
Samodavanje dakle, to nije hir, već nežni ritual nege sebe – i možda najlepši poklon koji žena sebi može dati.
Naslovna fotografija / Shutterstock.com





