Spotify Wrapped, godišnji digitalni spektakl kojim najpopularnija svjetska muzička platforma korisnicima predstavlja njihov personalizirani pregled godine, ove je sezone dobio intrigantan dodatak – “listening age”, odnosno „slušnu dob“. Ovaj novi element izazvao je podjednako oduševljenje i frustraciju, a društvene mreže preplavljene su zbunjenim reakcijama, memeovima i raspravama o tome koliko nas Spotify zapravo dobro poznaje.
Sredovječni “pomlađeni”, mladi “ostarjeli”
Nova funkcija navodno analizira muzičke preferencije i povezuje ih s generacijama kako bi korisniku “dodijelila” dob koja odgovara njegovom muzičkom ukusu. Rezultati su, međutim, sve samo ne očekivani. Mnogi pripadnici generacije Z neugodno su se iznenadili kada im je Spotify izračunao da imaju “slušnu dob” od 60 ili 70 godina. Roditelji, s druge strane, krive neumorno preslušavanje dječijih soundtrackova – poput onog iz animirane serije KPop Demon Hunters – za svoju iznenadnu muzičku “nezrelost”. Umjetnica Grimes podijelila je da joj je Spotify odredio slušnu dob od čak 92 godine, što je, po njenim riječima, posljedica njenog “izraženog ukusa za evergreen”.
Kada tinejdžer ispada 59-godišnjak, a penzioner – 17-godišnjak
Fenomen generacijskog preokreta posebno je zabavio korisnike. Mark Morgan (37), ekolog iz Velike Britanije, kaže kako mu je dodijeljena slušna dob od 72 godine – i to, pretpostavlja, zbog pjesme Long Long Time Linde Ronstadt iz 1970., koju je slušao nakon što se pojavila u hit seriji The Last of Us.
“Ne mogu reći da sam bio posebno uznemiren, ali osjećao sam se manje cool”, kaže kroz smijeh. Na drugom kraju spektra, John Howes (67) iz Worcestershirea dobio je slušnu dob od svega 17 godina zahvaljujući tome što redovno prati novu muziku za lokalnu grupu ljubitelja muzičke razmjene.
Slična situacija desila se i u porodici Porter: otac Jon (60) dobio je slušnu dob od 21 godinu jer je ove godine slušao savremene irske izvođače poput CMAT-a, dok je njegova kćerka Bethan (21) dobila slušnu dob od čak 59 godina.
Koliko je nauka iza toga? Vrlo malo.
Iako Spotify prezentuje “slušnu dob” kao analitički uvid, u stvarnosti riječ je o prilično jednostavnom algoritmu. Kompanija kaže da je funkcija inspirirana psihološkim konceptom “reminiscence bump” – tendencijom da ljudi vole muziku koju su slušali u formativnim godinama.
Algoritam poredi korisnikove navike s prosjekom generacije kojoj pripadaju, a zatim “razigrano hipotetiše” slušnu dob. Drugim riječima, zabava – da. Nauka – ne baš.
Marketinški genijalno i društveno zarazno
Cilj nove funkcije je jasan: poticati masovno dijeljenje Spotify Wrapped sadržaja na društvenim mrežama. A u tome je i ove godine Spotify briljirao. “Spotify Wrapped je najuspješnija marketinška strategija protekle decenije”, kaže digitalni marketinški stručnjak Troy Osinoff. “Sve počiva na jednostavnoj istini: ljudi su opsjednuti sobom.”
Statistike to potvrđuju. U 2024/2025. najstreamanija umjetnica u Velikoj Britaniji ponovo je bila Taylor Swift, treću godinu zaredom. Prate je Drake, Sabrina Carpenter i The Weeknd, dok je najstreamanija pjesma bila Ordinary Alexa Warrena.
Paralelno – kontroverze oko Spotifyja rastu
Dok Wrapped privlači pažnju i simpatije, Spotify se istovremeno suočava s kritikama. Aktivisti su pokrenuli alternativnu kampanju Unwrapped, kojom žele ukazati na dva problema a oni su:porast AI-generisane muzike na platformi i Spotifyjevo emitovanje oglasa američke službe ICE, koja u SAD-u sprovodi deportacije i čija je uloga u migrantskoj politici posebno kontroverzna.
ICE je centralna institucija za provođenje restriktivne imigracione politike tokom mandata Donalda Trumpa, zbog čega su njihovi nastupi u zvaničnom oglašavanju izazvali proteste i kritike. Spotify je odgovorio da je riječ o dijelu šire državne kampanje koja se prikazuje na više kanala – ne samo na njihovoj platformi – te da oglasi ne krše njihove interne politike.
I zabava i marketing – Spotify ponovo u centru pažnje
Dok se korisnici prepiru oko toga jesu li “slušno” ostarjeli ili postali iznenađujuće mladi, Spotify može zadovoljno trljati ruke – još jednom su uspjeli preuzeti društvene mreže i globalnu pop kulturu. “Listening age” možda nije naučno precizan, ali je savršeno prilagođen digitalnom dobu u kojem je važnije kako se osjećamo – i šta objavljujemo – nego šta podaci stvarno znače.
Datum i vrijeme objave: 05.12.2025 – 15:45 sati




