Prijedlog Zakona o fiskalizaciji transakcija u FBiH, koji je utvrdila federalna Vlada na prijedlog Ministarstva finansija FBiH, nalazi se u parlamentarnoj proceduri. Očekuje se da Predstavnički dom Parlamenta FBiH o njemu raspravlja na sjednici koja bi trebala biti zakazana prije 25. decembra.
Kaznene odredbe
Riječ je o jednom od najvažnijih zakona čijim usvajanjem, kako je pojašnjeno iz Vlade FBiH, počinje modernizacija fiskalnog sistema. Napušta se koncept hardverskih kasa, a novi sistem se oslanja na softver, e-račune, e-fakture i centralnu digitalnu Platformu Porezne uprave FBiH, čime se sistem usklađuje sa evropskim standardima. Ovim zakonom uređuju se obaveza izdavanja računa, elektronski sistem za evidentiranje transakcija, sistem nadzora u oblasti fiskalizacije transakcija, kaznene odredbe, kao i druga pitanja od značaja za fiskalizaciju.
Cilj donošenja zakona je sprečavanje utaje poreza, kao posljedice neformalne ekonomije, korištenjem tehnoloških sistema koji omogućavaju sigurno prikupljanje i prenos informacija u realnom vremenu za svaku transakciju. Osim toga, svrha novog Zakona je uspostavljanje sveobuhvatnog sistema izvještavanja Porezne uprave o poslovnim transakcijama, pružanje besplatnih aplikacija za male obveznike fiskalizacije, smanjenje porezne evazije kroz unakrsnu provjeru podataka u Poreznoj upravi, usklađivanje sa evropskim direktivama, modernizacija poreznog sistema, kao i povećanje efikasnosti naplate poreza i suzbijanje sive ekonomije. Usvajanjem zakona postižu se dva ključna cilja: prvo – precizno utvrđivanje iznosa PDV-a koji se prikuplja u FBiH, a drugi je tačno određivanje drugih poreznih obaveza koje proizlaze iz tih transakcija. Novim Zakonom predlaže se da svaka transakcija mora biti dokumentirana ili putem računa ili faktura, a o svim transakcijama bi se trebala izvještavati Porezna uprava.
Almedin Kadrić, član radne grupe Udruženja poslodavaca FBiH, kaže da je dobro što se u zakonu odlučilo za elektronsku fiskalizaciju i da su odbačeni prijedlozi hardverske fiskalizacije koja je opterećivala privredu.
– Sada imamo novi prijedlog zakona koji podrazumijeva ESET – evidencija transakcija i imamo sigurnosni modul. Dakle, sve se zasniva na elektronskoj varijanti. Nadalje, prednosti su što zakon uvodi elektronsku fakturu kao strukturirani dokument koji je u skladu sa evropskim standardom, a također bitna stvar je što je obuhvatio B2C, B2B, B2G korespondenciju, odnosno poslovanje između svih tih strana. Sljedeća prednost je što je razdvojio e-fakturu i fiskalni račun, zatim sistem za evidentiranje i nije izbacio nikog od učesnika u prometu koji su dosad bili, kad je u pitanju proizvođač i zastupnik. Ono što mi je posebno drago je što je ovaj zakon tretirao registraciju posredničkih servisa, što će uveliko olakšati privredi da može razmjenjivati elektronske dokumente između sebe, rekao je Kadrić za Oslobođenje.
Naš sagovornik ističe da je za njega najvažnija stvar koju je zakon obuhvatio – fiskalizacija otpremnice i narudžbenice koji će doprinijeti smanjenju sive ekonomije i u poslovanju preduzeća.
– Jako je bitno da su banke, kao jedan od učesnika u prometu u poslovanju privrednih društava, uključene u zakon na način da će biti kontrolori transakcija u smislu plaćanja, te da je u članu 72 obuhvaćeno to na koji način će se moći provesti plaćanje fiskalnih računa. U istom članu, u stavu 9 obuhvaćen je i način kako će se vršiti uplata avansnih računa, pojasnio je Kadrić.
Dodaje da je više od 80 posto prijedloga radne grupe uvaženo, a da će određene sitnice nastojati da riješe kroz amandamansko djelovanje. Kadrić kaže da je zakon za svaku pohvalu, osvježenje i revolucinarni potez.
Na brifingu za novinare koji su organizovali federalni premijer Nermin Nikšić, ministar finansija Toni Kraljević i ministar poduzetništva, razvoja i obrta Vojin Mijatović, pojašnjeno je da fizička lica koja prodaju svoju imovinu neće podlijegati fiskalizaciji, što je u proteklo vrijeme izazivalo brojne dileme i reakcije u javnosti.
Admir Čavalić, šef Kluba poslanika SBiH u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH, kaže da je ključni razlog zašto se treba raditi fisklizacija unapređenje fiskalnog okruženja na način da se modernizuje, tehnološki unaprijedi i uopšteno da se postignu neki parametri o efikasnosti, efektivnosti fiskalnog okvira, brzina, pedantnost, lakše izvještavanje…
– To bi trebale biti dobre strane. Međutim, postoji bojazan da možda postoje jasno definisane interesne grupacije koje će preko tendera profitirati od ovog posla. Uvijek je fiskalizacija, takva je priroda zakona, ne samo ova fiskalizacija već i raniji talasi fiskalizacije, dobra prilika da se zaradi od određenih ponuđača fiskalnih sistema, naglasio je Čavalić za naš list.
Javni prihodi
On je ubijeđen da je ovo prilika za POSKOK da nadgleda čitav proces.
– Druga kritika se odnosi na činjenicu da ovo nije borba protiv sive ekonomije, koliko povećanje obuhvata korisnika fiskalizacije. To što prije nismo imali opštine, gradove, pa čak i sindikate unutar fiskalizacije, ne znači da su bili dio sive ekonomije, već dio formalne ekonomije koja nije bila predmetom fiskalizacije. To što ćete nekoga fiskalizirati ne znači da ćete ga uvesti u formalnu ekonomiju. Ako povećate obuhvat, naravno da će doći do rasta javnih prihoda, to se dešava u RS-u, ali to nije borba protiv sive ekonomije, smatra Čavalić.
Datum i vrijeme objave: 29.11.2025 – 08:20 sati





