Protjerani iz svojih domova
Vjerovanje u vještičarenje je duboko ukorijenjeno u cijeloj Gani, prožimajući i ruralni i urbani život, objašnjava John Azumah, direktor Instituta Sanneh u Akri, trust mozgova koji dugo podržava preživjele optužene za vještičarenje i dio je koalicije koja poziva na pravne i društvene reforme.
„To nije samo ganska stvar“, kaže Azumah. “Vjera u natprirodno je tako moćna u Africi. Vrlo je jaka u Nigeriji, istočnoj Africi… Ono što je jedinstveno u Gani su kampovi na sjeveru.”
Iako se optužbe pojavljuju u drugim dijelovima Gane, žene u ovim područjima češće će biti protjerane nego protjerane. U međuvremenu, na sjeveru, optuženi se često šalju u “logorove vještica”, koji im obično služe kao posljednje utočište.
Kampovi se često nalaze u blizini ili unutar sela i nadgledaju ih tradicionalni svećenici ili šefovi logora, koje obično imenuju seoske vođe. Kamp u Gambagi je najstariji i najpoznatiji, ali ima i drugih u Kukuo, Gnani i Kpatinga.
Žene, često starije, udovice ili bez jake porodične zaštite, najčešće su mete, kaže Azumah. Mnogi su takođe “najsiromašniji od siromašnih”, dodao je on. Jednom optuženi, ranjivi su na nasilje mafije, napuštanje ili doživotno progonstvo.
Ponekad optužbe imaju smrtonosne posljedice. U julu 2020., 90-godišnji Akua Denteh linčovan je na javnoj pijaci nakon što je optužen. Njeno brutalno ubistvo šokiralo je naciju i podstaklo pozive na reforme.
„To je nasilje nad ženama — demonizacija žena“, kaže Azumah, objašnjavajući da se vještičarenje ne smatra uvijek zlom. Žene optužene za vještičarenje se plaše i osuđuju, dok se za muškarce optužene smatra da ga koriste za zaštitu ili dobro, objašnjava on.
Gotovo svaka nesreća može se protumačiti kao dokaz čarobnjaštva, kaže Azumah. “Ponekad ljudi samo zlonamjerno optužuju druge ili da ih iz nekog razloga sklone s puta. To mogu biti sporovi oko imovine ili poljoprivrednog zemljišta ili može biti samo čista ljubomora, kao da nečije dijete dobro ide u školi.”
Nakon što je žena optužena i poslana u logor, može se podvrgnuti tradicionalnom “suđenju”, koje uključuje klanje kokoške ili biserke. “Kada biserka ili kokoška umre, položaj tijela određuje ishod (suđenja)”, objašnjava Alasan Shei, tradicionalni duhovni vođa koji nadgleda logor Gnani. “Ako padne na leđa sa podignutom glavom, to znači da žena ima neku vještičarenje. Ali ako leži licem prema dolje, onda je nevina.”
Ipak, čak i kada ovaj ritual “dokaže” nevinost, povratak kući je rijedak. Za većinu žena, sama optužba je dovoljna da ih otjera iz svojih zajednica.
„U većini slučajeva, zajednice u kojima su žene optužene neće biti spremne da ih prihvate nazad“, kaže Shei.





