Njemački glumac Udo Kier, jedna od najprepoznatljivijih figura evropske i američke filmske scene, preminuo je u 81. godini. Tokom izuzetno bogate karijere ostvario je 275 uloga u filmovima, serijama, muzičkim spotovima i videoigrama, sarađujući s najvećim imenima svjetske kinematografije, uključujući Rainera Wernera Fassbindera, Gusa Van Santa i Larsa von Triera.
Kier je preminuo u nedjelju ujutro u bolnici u Palm Springsu u Kaliforniji, potvrdio je njegov partner Delbert McBride za Variety. Vijest je dodatno potvrdio i fotograf Michael Childers, Kierov dugogodišnji prijatelj. Uzrok smrti nije objavljen.
Glumac nezaboravnog pogleda i jedinstvene energije
Kier je bio poznat po svom prodornom, gotovo hipnotizirajućem pogledu, zbog čega je često tumačio negativce, ekscentrike, čudake, vampire i naciste — likove koji su zahtijevali snažnu prisutnost i specifičnu mračnu karizmu. Njegovim interpretacijama doprinijela je sklonost žanrovima horora i nadrealnog filma. Sam Kier je jednom izjavio: “Volim horore. Ako već igraš male ili gostujuće uloge, bolje je biti zao i uplašiti publiku nego biti tip koji radi u pošti i ide kući ženi i djeci. Takve likove ljudi zapamte.”
Njegove uloge bile su nepredvidive, snažne i uvijek upečatljive — i zbog toga je godinama slovio za jednog od najzanimljivijih i najposebnijih karakternih glumaca svjetskog filma.
Dramatičan početak života
Rođen kao Udo Kierspe 1944. godine u Njemačkoj, Kier je na svijet stigao usred haosa Drugog svjetskog rata. Samo nekoliko sati nakon njegovog rođenja, bolnica u kojoj se nalazio bombardovana je. Spašen je iz ruševina zajedno s majkom — iskustvo koje će kasnije opisivati kao obilježje njegovog burnog života. Djetinjstvo u poratnoj Njemačkoj bilo je izuzetno teško: “Odrastanje je bilo užasno”, ispričao je za Guardian 2002. “Otac je već imao drugu porodicu za koju majka nije znala. Bili smo siromašni. Nismo imali tople vode do moje 17. godine.”
Odrastajući u siromaštvu i neizvjesnosti, kao tinejdžer je radio u fabrici kako bi zaradio dovoljno novca da pobjegne iz okruženja u kojem je rođen.
Prijateljstvo sa Fassbinderom i slučajan ulazak u svijet filma
Sa samo 16 godina sprijateljio se s Rainerom Wernerom Fassbinderom, tada 15-godišnjim mladićem, u radničkom baru u Kölnu. Kasnije se preselio u London kako bi učio engleski, i upravo tamo — sasvim slučajno — započela je njegova filmska karijera. Naime, primijetio ga je filmski agent dok je sjedio u kafiću. “Svidjela mi se pažnja. Tako sam postao glumac,” kazao je jednom prilikom.
Prvu zapaženu ulogu ostvario je 1970. u hororu Mark of the Devil, koji je odmah privukao pažnju ljubitelja žanra.
Karijera oblikovana sudbinom i slučajnostima
Kier je uvijek tvrdio da je njegov put određivala “čista slučajnost”. Jedna od takvih priča je upoznavanje s Paulom Morrisseyjem, režiserom Warholove produkcijske kuće, tokom leta avionom. To neočekivano poznanstvo dovelo je do uloga koje će ga učiniti kultnom figurom: Frankenstein u Flesh for Frankenstein (1973) i Dracula u Blood for Dracula (1974)
Nakon toga ponovo se povezuje sa Fassbinderom i glumi u njegovim filmovima kao što su The Stationmaster’s Wife, Lola, The Third Generation, Lili Marleen, kao i u TV remek-djelu Berlin Alexanderplatz.
Decenijska saradnja s Larsom von Trierom
U Kopenhagenu 1980-ih upoznaje mladog danskog provokativnog filmskog autora Larsa von Triera. Njihova saradnja postaje jedna od najplodnijih i najdužih u modernoj evropskoj kinematografiji.
Kier je glumio u gotovo svim ključnim Von Trierovim projektima, od Medea (1987), preko Dancer in the dark do filma Melancholia.
Bio je i kum Von Trierovog sina, a režiser ga je često opisivao kao “glumca koji uvijek iznenadi i inspiriše”.
Proboj u američki film, saradnje s Van Santom i Madonnom
Gus Van Sant, zadivljen Kierovim vampirskim rolama, ponudio mu je prvu američku ulogu u kultnom filmu My Own Private Idaho (1991). Film će kasnije osvojiti srca brojnih publika — uključujući i Madonnu, koja će ga angažirati kao supruga u provokativnoj knjizi Sex (1992), a zatim i u muzičkim spotovima Erotica i Deeper and Deeper.
Kier se pojavio i u spotovima bendova Supertramp, Korn i reperke Eve, dodatno pokazujući širinu svog umjetničkog senzibiliteta. Tokom 1990-ih postao je holivudski „tajni sastojak“ — glumac koji se pojavljuje nakratko, ali ostavlja snažan trag. Njegove uloge uključuju: Ace Ventura: Pet Detective, Johnny Mnemonic, Armageddon, End of Days, Blade.
Kasniji radovi i posljednje uloge
Nakon 2000-ih, Kier se fokusira na kombinaciju nezavisnih projekata, evropskih produkcija i žanrovskih filmova. Sarađivao je sa S. Craigom Zahlerom u filmovima Brawl in Cell Block 99 i Dragged Across Concrete. Jedna od njegovih najhvaljenijih kasnijih uloga bila je glavna uloga u filmu Swan Song (2022), gdje je igrao ostarjelog frizera koji bježi iz staračkog doma kako bi ispunio posljednju želju stare klijentice. Kritičari su ovu izvedbu nazivali “karijskom krunom”.
Njegov posljednji film je politički triler The Secret Agent, gdje tumači židovskog preživjelog Holokausta koji se suočava s represijom brazilskog vojnog režima. Posthumno će se pojaviti i u dugoočekivanoj horor videoigri OD, projektu koji potpisuju Hideo Kojima i Jordan Peele.
O svojoj ogromnoj filmografiji govorio je s humorom: “Sto filmova je loše. Pedeset možete gledati uz čašu vina. A pedeset je stvarno dobro.”
Udo Kier ostaje zapamćen kao glumac koji nikada nije robovao pravilima, koji je mračnim likovima davao šarm, a bizarnim ulogama dubinu. Njegova karijera bila je nevjerovatna kombinacija slučajnosti, talenata i nesvakidašnje energije.
Za filmsku industriju, njegov odlazak predstavlja kraj jedne ere — ere u kojoj je jedan glumac mogao istovremeno biti vampir, nacist, umjetnički simbol, holivudski ekscentrik i evropska ikona.
Datum i vrijeme objave: 24.11.2025 – 09:46 sati





