Koliko li samo postoji adaptacija čuvenog romana britanske spisateljice Mary Shelley “Frankenstein or The Modern Prometheus” (Frankenštajn ili moderni Prometej)? Objavljen početkom 19. stoljeća do dana današnjeg dobio je mnogobrojne iteracije u svim mogućim žanrovima, od teatra, preko stripa, videoigara i filma.
Prva filmska adaptacija je došla 1931. u režiji Jamesa Whalea sa legendarnim Borisom Karloffom kao Frankenštajnovim čudovištem, a poslije nje su uslijedili nastavci i spin-offi, križanja sa drugim velikim čudovištima iz kataloga filmskog studija Universal.
Gotička priča Mary Shelley iz 1818. svoju najskoriju filmsku verziju dobila je ove godine i to sa istoimenim filmom u režiji nenadmašnog meksičkog reditelja, vjerovatno danas i jedinog koji je rođen da adaptira roman, velikog Guillerma del Tora. Pored režije i scenarija, Del Toro je ostao potpisan i kao producent.
Del Toro je premijerno prikazao publici svog “Frankensteina” na 82. Venice Film Festivalu, poslije imao ograničenu kino-distribuciju (u Americi, naravno), a onda i postao dostupan na super streaming servisu Netflix.
Zaista bi bilo pravo filmsko iskustvo (po)gledati Del Torov projekat snova na velikom kino-platnu, jer ne samo da je reditelj osmislio i snimio kompletan film sa tom namjerom, ipak je na jedan izvjestan način žrtvovao svoj umjetnički integritet kada je pristao da snimi film pod banerom Netflixa.
Svakako, klasični filmski studiji bi možda teže odriješili kesu i finansirali filmsku priču ispričanu do sada na mnogo načina i kroz mnogo perspektiva. Vrijedno je spomenuti adaptaciju britanskog glumca i reditelja Kennetha Branaghe “Mary Shelley’s Frankenstein” iz 1994, ali ništa više što je nastalo poslije tog filma. A bilo je pokušaja!
Guillermo del Toro ima istančan osjećaj za epsko pripovijedanje putem pokretnih slika, kombinirajući pažljivo i sa velikom preciznošću urađen produkcioni dizajn Tamare Deverell, velike setove, scenografiju, kostime, praktične specijalne efekte bez mnogo uplitanja CGI-a. Kroz gotovo cijeli svoj rediteljski opus Del Toro je slušao vlastito srce, krećući se od jednog projekta do drugog, osluškujući unutarnji glas koji ga je vodio od čudovišta do kreatura.
Sada Del Toro obrađuje ultimativnu priču o čudovištu i njegovom tvorcu. A priča je prvobitno nastala iz one neutažive želje za pripovijedanjem koju je Mary Shelley dijelila sa Lordom Byronom i to u natjecanju ko će osmisliti strašniju priču. Sami horor “Frankenštajna” nije u mučnim ubistvima, zlim duhovima ili ukletim kućama, već u činjenici da je čovjek, doktor Victor Frankenstein (Oscar Isaac) odlučio da se “igra Boga” i stvori život iz ničega, od dijelova umrlih i poginulih ljudi, “sklopi čudovište” (Jacob Elordi).
Da bi ostavio svoj pečat, Del Toro je napravio nekoliko izmjena koje su svakako zanimljiv otklon od standardne priče. Koliko i kako, saznat ćete nakon što se upustite u gledanje ovog zaista vrijednog filmskog ostvarenja.
Datum i vrijeme objave: 23.11.2025 – 13:36 sati





