Nova izložba istaknutog umjetničkog fotografa Almina Zrne, jednog od najutjecajnijih autora savremene fotografije u regionu, postavljena je u nekadašnjem kafeu „Festina lente“, saopćeno je. Instalacija je smještena na prilazu istoimenom mostu, čija simbolika poziva na oprez i promišljenost, te otvara novo poglavlje dugoročnog ciklusa Pleonexia, zasnovanog na starogrčkom pojmu ekstremne pohlepe.
Pleonexia: suočavanje s pohlepom i krhkošću života
Instalacija u javnom prostoru Sarajeva poziva posjetioce da se suoče s krhkošću života i posljedicama savremene ideologije nezasitosti. Ova faza projekta nadovezuje se na rad prikazan 2023. godine na fasadi Umjetničke galerije BiH – fotografiju žene s najlonskom kesom na glavi, obasjane natpisom „PLEONEKSIA“, koja je postala snažna metafora nemilosrdne sebičnosti.
Autor i urednik Slobodan Samardžić Sam tada je zapisao da društvo sebičnost pretvara u pretpostavku da su ljudi i stvari tu da ih se iskorištava — „da im se na glavu navuče plastična kesa. Planeta u plastičnoj kesi“.
Uloga umjetnosti i otpor savremenog čovjeka
U svom novom tekstu, Samardžić ističe da savremeni čovjek postaje sve otporniji na opomene, bez obzira na to koliko snažne bile.
„Mnogi indikatori razvoja civilizacije svjedoče da je utjecaj umjetnosti nedostatan“, piše on, dodajući da je umjetnik koji se bavi ovom temom često prepušten osjećaju stalne zabrinutosti, čak i kada njegovo djelo postane priznato.
Voda, globalne prijetnje i poruka instalacije
Almin Zrno svoju misao širi postavljanjem dva ključna pitanja današnjice: odnos prema vodi i rast globalnih prijetnji koje proizlaze iz pohlepe, sukoba i zanemarivanja planete.
Transparentne kese ispunjene čistom vodom vise u prostoru kao krhki objekti kroz koje posjetilac mora pažljivo prolaziti. Svaka od njih predstavlja podsjetnik na jednostavnu istinu: bez vode nema života. Tehnološki napredak može prikriti mnogo toga, ali ne i ovu činjenicu.
Samardžić instalaciju naziva „suptilnom i nježnom opomenom“.
Dominantne tačke čine neonski natpisi WAR MING i WAR NING, vizuelna upozorenja koja pulsiraju poput signalnih lampi nad globalnom stvarnošću.
Klimatske opasnosti: od lokalnih incidenata do globalne krize
Zrno inspiraciju pronalazi i u aktualnim naučnim raspravama o klimatskim ekstremima. Klimatolozi upozoravaju da prašinske oluje, toplotni talasi i nestanak zelenih površina više nisu lokalne pojave, nego globalni poremećaji koji prijete čitavim sistemima.
Planeta koja gubi vodu i zeleni prostor više nije predmet upozorenja — to je realnost u kojoj živimo. Ne postoji granica koja čovjeka može zaštititi od posljedica njegovih odluka.
Gerila-umjetnost u srcu Sarajeva
Izložba je postavljena kao oblik gerila-umjetnosti, namjerno van zidova klasične galerije.
Zrno objašnjava:
„Želim da se narod suoči s porukom, a ne da je traži u zatvorenom prostoru. GOVORIMO o stvarima koje određuju naš opstanak. Razmišljati drugačije i djelovati više nije izbor, nego uslov opstanka.“
Instalacija je dostupna posjetiocima do kraja godine, 24 sata dnevno. U prostoru koji je u nazivu nosio poruku „požuri polako“, poziva na usporavanje, pažnju i introspekciju.
Odgovornost prema planeti
Samardžić u zaključku ističe da Zrnin rad vraća čovjeka njegovom ishodištu i podsjeća ga da je odgovornost prema prirodi neraskidiva od odgovornosti prema sebi. Upravo ta odgovornost čini okosnicu cijele instalacije, koja uspješno spaja snažnu umjetničku estetiku i urgentnu društvenu poruku.
Datum i vrijeme objave: 30.11.2025 – 10:08 sati





