Beogradski međunarodni pozorišni festival (Bitef)58. po redu, počinje danas u Beogradu pod sloganom “Lepota (neće) spasiti svet” i trajaće do 4. oktobra. Tih dana će u glavnom programu biti izvedeno 10 predstava (a uvijek je zanimljiv sporedni program), dok će pobijediti dvije najbolje Grand Prix sa Mirom Trailović i Specijalna nagrada Jovanu Ćirilovu.
Međunarodnim žirijem predsedava pozorišni reditelj Marin Man, a festival će otvoriti švajcarski reditelj Milo Rau i plesna predstava. Omekšavanje – koju karakteriše činjenica da jedanaest plesača grade kolektivne slike sinhronizovanim minimalističkim pokretima.
U glavnom programu publika će gledati radove iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije.
I dalje vjeruju da je moguće da ljepota spasi svijet
U razgovoru za RTS, direktor festivala Miloš Latinović rekao je da Bitef pokazuje da traže nove, mlade reditelje, autore i stvaraoce koji će “verovatno obeležiti pozorišnu sezonu, ali i neki pozorišni period u narednih 10, 15 godina”. godine“.
„Festival je tradicionalno avangardan, malo je paradoksalno, jer avangarda isključuje tu vrstu tradicionalnosti i odnos prema tradiciji. To nije tačno u slučaju Bitefa”, rekao je on.
Inspiraciju za slogan festivala pronašli su u poznatom ruskom piscu, objasnio je umetnički direktor Bitefa i selektor Nikita Milivojević.
„Kada kažemo lepota, naravno, odmah pomislimo na estetsku kategoriju, ali to je etička kategorija koja je zaživela u romanu Dostojevskog od trenutka kada je ta misao zaživela. Idiotto stalno izaziva neku pažnju, neku interpretaciju”, rekao je gostujući na N1.
On je dodao da znaju da ni ljepota ni pozorište ne mogu spasiti svijet, ali s obzirom na to da se bave “poslom koji vjeruje u iluzije – vjerujemo da je to još uvijek moguće“. Svaki od performansekaže Milivojević, braneći tu titulu.
Milo Rau i Omekšavanje otvaraju festival
Četrdesetsedmogodišnji Milo Rau, rođen u Bernu, reditelj, pisac i umetnik na rezidenciji u NTGentu, od prošle godine je i umetnički direktor Bečkog festivala (Wiener Festwochen). Studirao je sociologiju, germanistiku i romanistiku u Parizu, Berlinu i Cirihu, gde mu je, između ostalih, predavao Pierre Bourdieu (bio je poznati francuski sociolog, jedan od najuticajnijih sociologa druge polovine 20. veka) i Cvetan Todorov (bio je bugarsko-francuski pisac, istoričar i teoretičar i jedan od najznačajnijih francuskih intelektualaca). Kritičari ga nazivaju “najuticajnijim” (Citat), “najnagrađivaniji” (Suar), “najzanimljivije” (Standard), “najkontroverzniji” (Republika), “najskandalozniji” (New York Times) ili “najambiciozniji” (Guard) umjetnik našeg vremena.
Milo Rau će otvoriti Bitef u Madlenijanumu, a ove godine ćemo vidjeti njegov hvaljeni nastup u glavnom programu Antigona u Amazoniji. Inače, ovo mu je prva posjeta Bitefu.
Plesni performans OmekšavanjeMilivojević je opisao Dance On ansambla iz Berlina, u koprodukciji sa Onasisom Stegijem iz Grčke i Nacionalnim koreografskim centrom Riley-la-Pape iz Francuske, u koreografiji grčkog umetnika Hristosa Papadopulosa, koji će otvoriti 58. Bitef. .
“Ne mora sve biti spektakularno, da zadovolji sva naša čula.” Mogu zamisliti da će mnoge uznemiriti koncentracija kojom se grupa muzičara kreće poput metronoma, tjerajući nas da doživimo nešto metafizičko. Najjednostavnije rečeno, koreograf Papadopulos i ansambl (čija je specifičnost što ga čine igrači stariji od 40 godina) pokušavaju da u tih sat i deset minuta promene taj ritam u kojem svi živimo, što nije normalno. Predstava je potpuno hipnotička”, rekao je.
Raznovrstan program
Osim toga Antigona u Amazoniji koji će NT Gent, prema konceptu i režiji Mila Raua, igrati 2. i 3. oktobra u Ateljeu 212, nastup je privukao veliku pažnju Bitch Power Trilogy – Poglavlje I: Nevesta i laku noć Pepeljuga (3. i 4. oktobar, Kazalište na Terazijama) u režiji Karoline Bianchi, u kojoj na radikalan način pristupa temi seksualnog nasilja.
I beogradska publika imaće priliku da pogleda zapaženu predstavu Hecuba, ne HecubaThiago Rodrigues. U produkciji Comédie Française, poznatog pozorišta koje prvi put dolazi na Bitef, ova predstava dovodi vrhunsku postavu francuskih pozorišnih zvijezda koje će na originalan način oživjeti mit o Hekubi.
27. i 28. septembra biće izvedena predstava u Bitef teatru Seksualno obrazovanje II: Borbamlade slovenske redateljice Tjaše Črnigoj, koprodukcija Slovenskog mladinskog gledališča, Maske Ljubljana i Mesta žensk iz Slovenije. 28. i 29. septembra biće izvedena predstava u Galeriji “Podrum” Kulturnog centra Beograda Uradićemo nešto o ratu, rodu i slobodi, zvaće se: Šta bi Chelsea Manny reklau izvršenju Hop.La!Irene Ristić i Đorđa Živanovića Grgura.
Kako je najavljeno, Beogradsko dramsko pozorište i Lokalno pozorište iz Ljubljane biće domaćini BDP-a 30. septembra. budućnost autora Žige Divjaka i Gregora Zorca.
Centar dramske umjetnosti iz Hrvatske i Via Negativa i Mesto žensk iz Slovenije donose predstavu u Bitef teatar 30. septembra i 1. oktobra. Ovo je moja istina, reci mi svoju, autora Jasne Žmak.
Bitefov program uključuje nastup 1. oktobra u BDP-u Crack Lokalno pozorište u Ljubljani, po scenariju Rose Selavi i u režiji Jana Krmelja.
Bitef je naveo da je 1. i 2. oktobra god Ciglebiti igra Palmasola – Zatvorsko seloClara Teaterproduktionen iz Švicarske i Santa Cruz de la Sierra iz Bolivije u režiji Christopha Fricka.
Kako nabaviti karte?
Ulaznice za jednu od predstava možete kupiti online, preko zvaničnog sajta Bitef teatra, uz 10% popusta.
Možete ih pronaći po redovnim cenama na Bitef biletarnici, koja će raditi u Festivalskoj dvorani pritisnite centar, na prvom spratu hale MTS, na Trgu Nikole Pašića. Radno vrijeme blagajne do 4. oktobra biće od 11 do 15 sati radnim danima i vikendom, a ulaznice možete kupiti sat vremena prije početka predstave na samom mjestu, ukoliko još ima slobodnih mjesta.
Dostupan je kompletan program festivala na službenoj stranici Bitefa.




