Machu Picchu, ostaci Inka grada iz 15. vijeka, najpopularnija je turistička destinacija Perua i UNESCO-va svjetska baština. Ipak, stalni spor oko autobusa koji prevoze posjetioce do lokaliteta na vrhu planine nedavno je doveo do toga da je oko 1.400 turista ostalo zarobljeno i moralo biti evakuisano.
Cristian Alberto Caballero Chacón je šef operacija u autobuskoj kompaniji Consettur, koja već 30 godina svakodnevno prevozi oko 4.500 ljudi do Machu Picchua iz lokalnog grada Aguas Calientes. Putovanje traje 20 minuta, a jedina alternativa je naporan, strmi dvosatni uspon.
On priznaje da je „u posljednjih nekoliko mjeseci došlo do sukoba između ljudi iz različitih zajednica ovdje“.
Sukob se odnosi na gubitak Consetturove licence u korist konkurentske autobuske firme u ovom udaljenom dijelu Perua, gdje, osim ako ne želite pješačiti preko Anda, jedini pristup vrhu planine vodi javnim prevozom.
Da bi došli do Machu Picchua bez hodanja, turisti prvo moraju putovati vozom do Aguas Calientesa, što traje od dva do tri i po sata, a zatim se prebaciti na autobus za posljednji dio puta.
Flota autobusa prevozi turiste do Machu Picchua iz lokalnog grada Aguas Calientes.
U septembru su lokalni protestanti, nezadovoljni što se Consettur zamjenjuje nakon onoga što su smatrali nedovoljno otvorenim postupkom licitacije, blokirali željezničku prugu za Aguas Calientes kamenjem.
To je rezultiralo time da peruanske vlasti moraju očistiti prugu i evakuirati turiste posebnim vozovima.
Nekoliko lokalnih stanovnika, koji nisu željeli da se imena objave, kažu da su protestanti bili nezadovoljni jer je Consettur imao monopol na unosnu autobusku uslugu, i da će njegova pozicija jedinog pružaoca usluge jednostavno biti prenesena na novu kompaniju San Antonio de Torontoy. Povratna karta za autobus košta 24 dolara (£18) za strance i 15 dolara za Peruance.
Iako je Consetturova licenca istekla u septembru, kompanija i dalje upravlja svojim autobusima. Zbog pravnih sporova, San Antonio de Torontoy još nije počeo s radom.
Situacija je složena, jer ljudi iz različitih lokalnih zajednica žele svoj dio prihoda od autobusa, ali gospodin Caballero tvrdi da Consettur nije monopol.
„Vlasnici kompanije vode je već 30 godina i to su ljudi iz ovog kraja“, kaže on. „Ovo nije monopol. Consettur čini 12 različitih kompanija sa raznim partnerima.“
Među tim partnerima je i lokalni općinski savjet, koji posjeduje 38% Consettura.
U međuvremenu, San Antonio de Torontoy je smješten nešto dalje, u širem području provincije Urubamba.
Ako ne želite dug i naporan uspon, jedini način da stignete do grada Aguas Calientes je vozom.
Dok spor i pravni problemi oko autobusa traju, australijska turistkinja Annalise Jaksic žali se na cijenu vozova do Aguas Calientesa. Najjeftinija povratna karta košta 140 dolara, dok luksuzna prva klasa može doseći i do 2.000 dolara.
Govoreći u Aguas Calientesu, kaže: „Mislili smo da je to jedan voz [direktno do Machu Picchua]. I mislili smo da će sav dodatni prevoz do vrha biti uključen, jer se za voz plaća toliko novca.“
Njena prijateljica i saputnik Todd Carland dodaje da je kupovina ulaznica za lokalitet „bila prava noćna mora za nas“. Kaže da je bilo teško to organizovati jer nisu išli preko skupog vođenog obilaska. Standardna cijena ulaznice za odrasle za Machu Picchu iznosi 57 dolara.
Gradonačelnik Aguas Calientesa, Elvis La Torre, također nije zadovoljan ulaznicama, jer tvrdi da većina prihoda ne ostaje lokalno.
„Samo 10% prihoda od ulaznica ostaje u regiji. Ostatak ide Ministarstvu kulture za održavanje drugih arheoloških lokaliteta u Peruu i isplatu plata.“
On želi da više novca ostaje njegovoj zajednici i okolnoj regiji kako bi se unaprijedio turizam i finansirali projekti koji pomažu lokalnom stanovništvu. Ministarstvo kulture je upitano za komentar.
Cristian Alberto Caballero Chacón kaže da bi Consettur rado prihvatio konkurenciju.
Na jednoj od sporednih ulica, prepunoj tezgi sa suvenirima za turiste, poput mekanih alpaka i šalova, Dina Huillca sjedi na pločniku prodajući ruže, paradajz i metvicu. Dolazi iz svog sela da bi bila ovdje i kaže da „treba učiniti više za lokalne zajednice“.
Dodaje: „Nemamo osnovne usluge poput tekuće vode ili bolnice, a škole treba staviti u bolje stanje.“
Carlos González je predsjednik turističke komore za ovaj region Perua, Departman Cusco. On želi da država bolje nadzire javni prevoz u Peruu.
„Zalažemo se za izmjenu zakona kako bi ministrstvo turizma moglo upravljati svim turističkim resursima u našoj zemlji“, kaže on. „Ako nemamo jedinstven pristup Peruu kao destinaciji, ne možemo biti konkurentni na duži rok.“
Također želi promijeniti iskustvo turista u Machu Picchuu, sa više ulaza i odvojenim prostorima gdje se različiti tipovi posjetilaca mogu okupljati.
„[Na primjer] duhovni putnici koji dolaze i izvode meditativne rituale na jednom mjestu“, kaže gospodin González. „I ne smijemo zaboraviti mlađu publiku koja više voli praviti TikTokove i Instagram priče. Oni također trebaju mjesto gdje to mogu raditi i zabaviti se na svoj način.“
Ali on kaže da nestabilne nacionalne vlade Perua otežavaju promjene. U proteklih šest godina zemlja je imala šest različitih predsjednika.
„Već pet godina vodim turistički sektor i izgubio sam račun koliko ministara, podministara i članova kongresa sam razgovarao.“
U Aguas Calientesu, gospodin Caballero kaže da bi bio zadovoljan da i Consettur i San Antonio de Torontoy voze autobuse do i od Machu Picchua.
„Ako im se da konačno odobrenje, nemamo problem da radimo s njima. Nećemo ih zaustaviti.“
Datum i vrijeme objave: 24.11.2025 – 14:17 sati





