Niz navoda o seksualnom nedoličnom ponašanju potresao je filmsku industriju u južnoj indijskoj državi Kerala, što je izazvalo poplavu policijskih slučajeva i podstaklo pozive na širu akciju u okviru onoga što je poznato kao Mollywood.
Najnoviji talas #MeToo pokretkoji je prvi put uzeo maha 2017. godine, izbio je nakon što su 19. avgusta objavljeni rezultati istrage – o problemima s kojima se suočavaju muškarci i žene u filmskoj industriji – koju je pripremila vlada imenovana komisija poznata kao Hema komitet. U izvještaju je predstavljeno rasprostranjeno seksualno uznemiravanje zajedno s drugim prekršajima na radnom mjestu nad ženama koje rade u malajalamskoj filmskoj industriji. Malajalam je dominantni jezik Kerale.
Seksualno uznemiravanje je “najgore zlo” s kojim se žene u ovoj industriji suočavaju, prema izvještaju na više od 200 stranica.
Dakle, šta se dešava u malajalamskom bioskopu, šta piše u izveštaju i šta je sledeće?
Zašto je osnovan odbor Heme?
U februaru 2017. godine, glumicu je otela i seksualno napala grupa muškaraca u automobilu dok je putovala na posao u Keralu, koja se nalazi na južnoj obali Malabara Indije. Muškarci su snimili snimak napada.
Kao odgovor na ovaj incident, 18 žena iz malajalamske filmske industrije okupilo se pod Kolektivom Žena u kinu (WCC). Malajalamski glumac Gopalakrishnan Padmanabhan – poznatiji pod umjetničkim imenom Dileep – uhapšen je u julu 2017. zbog navodnog orkestriranja napada. Nakon tri mjeseca pušten je uz kauciju. Sud još raspravlja o slučaju.
Al Jazeera je poslala e-mail Dileepovom advokatu, Ramanu Pillaiju, tražeći odgovore na konkretna pitanja vezana za optužbe protiv glumca i one u izvještaju Hema komiteta. Pillai nije odgovorio.
U novembru 2017., postupajući po žalbi WCC-a, vlada države Kerala osnovala je tročlani Hema komitet sa zadatkom da istražuje probleme sa kojima se suočavaju žene i muškarci koji rade u industriji. Komitet su činili penzionisani sudija Višeg suda Kerale K Hema, bivši glumac Sharada i penzionisani birokrata KB Valsala Kumari.
Komisija je prikupila uvide glumaca i glumica, šminkera, kinematografa i druge ekipe putem internetskih anketa i ličnih intervjua. Kao potencijalni dokazi prikupljeni su i video snimci, snimci ekrana i fotografije. Osim toga, jedan član komisije posjetio je snimanje filma koji je objavljen 2019. godine. To je urađeno kako bi se proučilo okruženje na filmskom setu.
Šta je izveštaj Hema komiteta?
Komisija je krajem 2019. godine dostavila svoj izvještaj državnoj vladi. Krajem avgusta 2024. objavljena je redigovana verzija sa uklonjenim imenima svih žrtava i počinitelja.
Kasno objavljivanje izvještaja kritizirali su opozicioni političari, uključujući Shashi Tharoor, poslanika u Kongresu, koji je u augustu rekao: “Potpuno je sramotno i šokantno da je vlada sjedila na ovom izvještaju skoro pet godina.”
Vlada je saopštila da je objavljivanje izvještaja odgođeno jer sadrži osjetljive informacije. “Sudac Hema je 19. februara 2020. godine pisao vladi, pozivajući se da se izvještaj ne objavi zbog osjetljive prirode informacija”, rekao je u augustu glavni ministar Kerale Pinarayi Vijayan, citiraju lokalni mediji.
Ipak, čak i uz skrivene detalje, izvještaj je šokirao Indiju zbog onoga što je otkrio.
“To nije samo izvještavanje o seksualnom nasilju, već pokazuje jednačine moći industrije, druge vrste kršenja kao što su diskriminacija eksploatacije i odmazde”, rekla je J Devika, feministička akademkinja iz Kerale.
Koji su bili ključni nalazi izvještaja?
- “Uskraćivanje ljudskih prava ženama u bioskopu”: Na nekoliko filmskih setova, žene nemaju pristup svlačionicama ili toaletima. To je, prema izvještaju, uzrokovalo zdravstvene probleme, uključujući infekcije urinarnog trakta, a žene na snimanju “povremeno su završavale u bolnicama”.
- “Kauč za kasting”: U izvještaju se navodi da su žene u ovoj industriji, posebno glumice koje žele, pod pritiskom glumaca, producenata ili reditelja za seksualne usluge u zamjenu za filmske uloge i druge prilike za napredovanje u karijeri. Neki svjedoci su napravili video-isječke, audio snimke i snimke ekrana WhatsApp poruka kako bi potkrijepili svoje tvrdnje. Praksa je obavijena eufemizmom. „’Kompromis’ i ‘prilagođavanje’ su dva pojma koja su vrlo poznata među ženama u malajalamskoj filmskoj industriji”, navodi se u izvještaju.
- Uznemiravanje na mreži: Nekoliko žena i muškaraca reklo je odboru da su bili maltretirani i kontrolirani u online porukama i objavama na društvenim mrežama. Ovo trolovanje može biti seksualne prirode, pri čemu glumice primaju prijetnje silovanjem i napadom zajedno sa neželjenim slikama u svojim poštanskim sandučićima.
- Pitanja ugovora: U pisanim ugovorima nedostaju konkretni detalji o prirodi scena koje će glumci morati izvesti. U izvještaju se navodi da su neke glumice rekle da su od njih zamoljene da urade seksualno eksplicitne scene koje im je bilo neugodno da rade bez prethodnog obavještavanja. Mnoge žene također nemaju adekvatnu naknadu zbog nejasnih ugovora, navodi se u izvještaju.
Među preporukama, izvještaj poziva na uspostavljanje sudskog suda koji će funkcionisati kao građanski sud i omogućiti ženama da podnose žalbe.
Vlada tek treba da uspostavi takav sud, ali je formirala Specijalni istražni tim (SIT) koji će istražiti poplavu novih navoda o ranijim slučajevima seksualnog zlostavljanja koje su iznijele glumice od objavljivanja izvještaja.
Poplava optužbi
Nakon što je izvještaj objavljen, mnogo više malajskih glumica javilo se s optužbama za seksualno uznemiravanje i napad. među njima:
- Glumica Minu Muneer je 27. avgusta podnijela pritužbe protiv sedam glumaca, uključujući Mukesha, koji je također državni zakonodavac Komunističke partije Indije (marksističke), koja upravlja Keralom. On je negirao optužbe na svoj račun i tvrdio da je Muneer od njega ranije tražio novac, a kasnije ga je pokušao ucijeniti. Lokalni mediji su ga 27. avgusta citirali da je pozdravio transparentnu istragu i rekao: “Ova grupa, koja me uporno ucenjuje za novac, sada se okrenula protiv mene u ovom zgodnom trenutku.” Jayasurya, još jedan glumac kojeg Muneer optužuje, također je negirao optužbe.
- Sreelekha Mitra, glumica najpoznatija po svom radu u bengalskom bioskopu, optužila je reditelja Ranjitha Balakrishnana za seksualno uznemiravanje 2009. godine. Policija je 26. avgusta registrovala slučaj protiv Balakrišnana. Balakrishnan je tvrdio da su optužbe lažne, rekavši da je komunicirao s Mitrom u prisustvu scenariste i dva asistenta, prema indijskoj digitalnoj publikaciji The News Minute.
Cijeli izvršni odbor Udruženja malajalamskih filmskih umjetnika (AMMA), na čelu s jednom od najvećih zvijezda malajalamske kinematografije, Mohanlalom, podnio je ostavku jer su neki od njegovih članova i sami bili upleteni u optužbe za seksualno nedolično ponašanje.
SIT, koji je dobio neredigovanu verziju izvještaja Hema komiteta, sada se priprema za direktne intervjue s glumicama koje su u izvještaju navele uznemiravanje.
šta je sljedeće?
Aktivisti, koji su već frustrirani petogodišnjim kašnjenjem vlade u objavljivanju izvještaja Hema komiteta, traže da se objave imena navodnih počinilaca koje je identificirala komisija eksperata.
Devika je rekla da je prikrivanje njihovog identiteta “ozbiljno kršenje zakona zemlje”, dodajući da “nije uobičajeno da se optuženi štite na ovaj način”.
Ona je rekla da je potrebno više jasnoće o tome kako će raditi Tribunal koji je preporučilo vijeće, upozoravajući na mehanizam koji bi mogao potkopati druge institucije koje se bave žalbama na seksualno uznemiravanje.
„Strukture odozgo nadole narušavaju kredibilitet onih koje već postoje“, tvrdi ona.
Od 2013. godine indijski zakon zahtijeva da svako radno mjesto s više od 10 zaposlenih ima internu komisiju za žalbe koja će se baviti pitanjima seksualnog nedoličnog ponašanja na radnom mjestu. Međutim, u praksi je primjena ovog zakona bila neujednačena.
Visoki sud Kerale je 2022. godine naredio filmskim produkcijskim kućama da osnuju ove komisije. Prema Devikinim riječima, neke od komisija su slabe i neefikasne. No, prema zakonu, podnosioci pritužbi također mogu podnijeti svoje navode lokalnim okružnim odborima za žalbe.
Uprkos svojim nedostacima, interni i okružni odbori obično su pristupačniji ženama od suda odozgo prema dolje, tvrdi Devika. “Tribunal je zamišljen kao supra tijelo”, izvan filmske industrije, rekla je ona. “Neki od nas zapravo misle da sprečavate pristup pravdi. Vjerovatno će se manje žena žaliti ako se uspostave takvi mehanizmi.”
Potreba za osnivanjem drugog suda uprkos postojećim mehanizmima koji bi trebalo da se bave slučajevima seksualnih zločina na radnom mestu takođe otvara šire pitanje, rekla je Devika.
“Kao građani Indije, kako možemo reći da postojeći zakon neće zaštititi žene samo zato što rade u bioskopu?”
WCC od objavljivanja izvještaja na svojim stranicama društvenih medija objavljuje rješenja i preporuke za koje tvrdi.
Osim imenovanja i sramote
“Nakon što je prijava izašla, pitanja su bila: ‘Ko je počinilac? Ko su ti ljudi? Zašto su zaštićeni?”, rekao je Nidhi Suresh, indijski novinar koji je detaljno izvještavao o slučaju za The News Minute 2017. godine.
Ona je objasnila da su glumice koje su se javile nakon objavljivanja izvještaja izgubile posao.
To je ponovio direktor i osnivač WCC Anjali Menon. Press Trust of India, novinska agencija, citirala je njenu izjavu: “Istina je da smo platili cijenu izgubljenim poslovima kada smo progovorili, ali u posljednjih sedam godina dosljedno smo iznosili svoje stavove i sada imamo ogromnu podršku od medijima, pravnoj zajednici i javnosti.”
Suresh je za Al Jazeeru rekla da razumije rizike koji su uključeni. Ukoliko se otkriju imena navodnih počinilaca, lako bi se otkrio identitet žrtava, rekla je ona. “Ako objave imena počinilaca, to će morati da se uradi na veoma odgovoran način”, rekla je ona.
U svakom slučaju, Suresh je rekao da se pokret koji je eksplodirao nakon izvještaja Hema komiteta i naknadnih optužbi drugih žena odnosio na više od samo imenovanja i sramote počinitelja. Ono što je potrebno, rekla je, su strukturne promjene u načinu na koji filmska industrija tretira žene.
“Jedan razgovor koji se ovdje često dešava je da su ljudi uporedili ovaj pokret sa Weinstein pokretom”, rekla je ona, misleći na pokret koji je porastao 2017. godine kada se javilo više od 80 žena, optužujući holivudskog producenta Harvey Weinstein seksualno zlostavljanje.
Pokret #MeToo filmske industrije Kerale nije samo razotkrivanje seksualnih predatora u industriji, rekla je, već i preoblikovanje strukture industrije kao i načina na koji se odnosi prema ženama.
“Ovdje se radi o pokušaju da se ponovo razmisli o kulturi sigurnijeg radnog mjesta.”





