“Modi ki garanciju” (Modijeva garancija) vladajuća stranka je uobličila kao lično obećanje izuzetno popularnog premijera indijskim biračima, dok je BJP nastojao da suprotstavi naizgled mješovitu koaliciju suprotstavljenih opozicionih stranaka. BJP je lansirao oglase na Google-u sa sloganom u trećoj sedmici novembra.
Ali otprilike u isto vrijeme, druga organizacija je počela upumpavati milione rupija u kampanju koja zvuče gotovo identično: “Modi sarkar ki garancija” (Modi državna garancija). Video snimci u toj kampanji, koja bi trajala mjesecima, često su jednostavno spominjali “Modijevu garanciju”.
U jednom takvom ad, emitovan 23. februara, glumac koji igra mladog preduzetnika umiruje oca koji je zabrinut zbog izbora karijere svog sina govoreći mu: „Tata, postoji Modijeva garancija. Modi ji je obećao da će Indiju učiniti jednim od mjesta s najviše jednoroga startapa.” Pred kraj samouvjereno tvrdi da će “zahvaljujući Modijevoj garanciji svaki startap početi u Indiji”.
Samo ti oglasi nisu bili iz BJP-a. Platili su ih indijski porezni obveznici i bili su dio kampanje koju je pokrenula reklamna agencija indijske vlade, Centralni biro za komunikacije (CBC). Najmanje jedna druga kampanja, sa višestrukim oglasima objavljenim u martu, također je odražavala formulaciju i izgled izbornih slogana BJP-a.
Dana 22. marta, najveća opoziciona stranka u zemlji, Indijski nacionalni kongres, podnijela je žalbu Izbornoj komisiji Indije (ECI) — ustavnom tijelu koje nadgleda izbore u zemlji — navodeći da su reklame CBC-a prekršile izborna pravila zloupotrebom javnih sredstava za kampanja vladajuće stranke.
Sada, istraga Al Jazeere otkriva obim potrošnje CBC-a na vladine oglase koji izgledaju kao da oponašaju poruke kampanje BJP-a i za koje kritičari kažu da postavljaju pitanja o sposobnosti nestranačkih institucija da izjednače uslove na izborima.
Vladina agencija za komunikacije potrošila je skoro 387 miliona rupija (4,65 miliona dolara) na Google oglase za nešto manje od četiri mjeseca, od kada je prvi put počela redovno oglašavanje na internet platformi u novembru do 15. marta, kada je posljednji put pokrenula oglas. Državni izbori u Indiji zvanično su objavljeni 15. marta. Od tog trenutka vladinim agencijama je zabranjeno oglašavanje.
Naime, u ovih 113 dana CBC je bio najveći indijski trošak političkih reklama na Google-u, dok je BJP bio na drugom mjestu sa 314 miliona rupija (3,7 miliona dolara). Potrošnja CBC-a u tom periodu bila je 41 posto veća od 275 miliona rupija (3,3 miliona dolara) koje je potrošila primarna opoziciona Kongresna stranka u skoro šest godina – između juna 2018. i 15. marta 2024. – prema podacima Google Ads Transparentnosti .
Mnogi oglasi CBC-a bili su dio kampanja sa sloganima za koje nezavisni aktivisti za izbornu transparentnost i opozicija kažu da su previše bliski porukama kampanje BJP-a.
Opozicione stranke dugo su optuživale BJP, pod Modijem, da pretvara navodno neutralne vladine agencije u produžetke svoje mašinerije – optužba koju je BJP negirao.
Za Akshaya Marathea, glasnogovornika stranke Aam Aadmi (AAP), koja vlada u glavnom gradu New Delhiju i dio je opozicionog saveza INDIJA predvođenog Kongresom, kontroverzna potrošnja CBC-a na oglašavanje je u skladu s tim obrascem.
“Modi osigurava da će on i samo on imati bilo kakvu moć u Indiji”, rekao je Marathe.
Al Jazeera je tražila odgovore od izvršnog direktora CBC-a Dhirendre Ojhe i dva dodatna izvršna direktora, Rajesha Kumara Jha i Ajaya Agrawala, na optužbe protiv organizacije 10. maja. Nisu odgovorili.
‘Podizanje zlostavljanja do novih visina’
Početkom marta, Lalu Prasad Yadav, veteran opozicije, ismijao je indijskog premijera jer nije imao porodicu: Modi je napustio ženu kada je bio mlađi i nema djece.
Kao odgovor, čelnici BJP-a promijenili su svoje profile na društvenim mrežama, dodajući “Modi ka parivar” (Modijeva porodica) pored svojih imena.
Kao i kod “Modi ki jamis”, CBC je objavio slične tematske reklame na YouTube i Google Ads, promovirajući kampanju “Modi ka parivar”. Ovi oglasi su jedni od najskupljih pojedinačnih oglasa agencije do sada.
U reklami objavljenoj 9. marta, Modi se vidi kako s oružanim snagama slavi festival Diwali. Članovi porodice nestalog vojnika – kojima nedostaje njihov sin, muž i otac – kažu da Modi slavi Diwali sa vojnicima jer je dio njihove porodice. Najavljuju: “Svi smo mi Modijeva porodica”. Oglas, koji se prikazivao pet dana da bi dosegao između 6 i 7 miliona ljudi, koštao je vladinu agenciju oko 550.000 rupija (6.600 dolara), jedan od njenih najskupljih pojedinačnih oglasa.
U svojoj žalbi Izbornoj komisiji, Kongres je također optužio Modijevu vladu za politizaciju oružanih snaga zemlje.
Zatim, u aprilu, nedelju dana pre prve faze velikih izbora u Indiji, BJP je objavio svoj predizborni manifest, koji sadrži fotografiju Modija, partijske boje šafrana i slogan “Modi ki jammi”, sve elemente koji se koriste u javno finansiranim CBC-jevim izbori. oglasi.
Da budemo jasni, stručnjaci za transparentnost i bivši izborni zvaničnici kažu da stranke na vlasti dugo pokušavaju da koriste javnu infrastrukturu za svoju kampanju. U junu 1975. godine, tadašnja indijska premijerka Indira Gandhi diskvalifikovana je s dužnosti nakon što ju je sud proglasio krivom za korištenje vladine mašinerije za svoju kampanju.
“Ova vlada nije izmislila zloupotrebu javnih sredstava za samopromotivne reklame”, rekao je Vipul Mudgal, izvršni direktor Common Causea, organizacije civilnog društva sa sjedištem u New Delhiju čija je peticija Vrhovnom sudu također dovela do ukidanja kontroverzne Modijeve vlade izborna šema u februaru 2024
Abdulla Kutty, nacionalni potpredsjednik BJP-a, rekao je za Al Jazeeru da su “vladine reklame koje promoviraju njihov rad, šeme i programe uobičajena praksa od nezavisnosti”.
2003., i ponovo 2022. godine, Common Cause je podnio peticiju Vrhovnom sudu tražeći strožiju regulaciju vladinog oglašavanja koje se pretvara u kampanju za vladajuću stranku.
Vrhovni sud je 2015. godine uspostavio smjernice da vladino oglašavanje ne treba promicati političke interese i mora biti povezano sa odgovornostima vlade.
Ali skoro deceniju kasnije, izazov je samo porastao, kažu aktivisti za transparentnost.
SY Quraishi, bivši glavni izborni povjerenik koji je nadgledao izbore u Indiji između 2010. i 2012., rekao je da je Izborna komisija dugo zahtijevala da se vladini oglasi s “političkim konotacijama” učine “nezakonitim najmanje šest mjeseci prije izbora kako bi se održao nivo igrališta”.
“Međutim, vlade za vladom ignorisale su prijedlog”, rekao je Quraishi.
I Mudgal iz Common Causea rekao je da, dok sve političke stranke na vlasti iskorištavaju vladine resurse za kampanju, “ova vlada je odgovorna za širenje igre, podizanje zloupotrebe na nove visine.”
Više novca, više slobode oglašavanja
U maju 2023., skoro godinu dana prije početka izbora u Indiji 2024., izvršna naredba Modi vlade povećala je budžet CBC-a za 275 posto, sa 2 milijarde rupija (24 miliona dolara) na oko 7,5 milijardi rupija (90 miliona dolara).
Ova naredba je zahtijevala od ministarstava i vladinih odjela da dodijele 40 posto svojih budžeta za oglašavanje i publicitet CBC-u, što je značajno proširilo resurse agencije u izbornoj godini.
Na platformi društvenih medija X, lider Kongresa Jairam Ramesh kritizirao je povećanje budžeta i rekao da će, kao i druge vladine agencije, CBC “biti predvodnik izborne kampanje Modijeve vlade 2024.”
Ali Kutty iz BJP-a kaže da je povećanje vladinog promotivnog budžeta samo u skladu s ekonomskim rastom zemlje. „Indija je zemlja u razvoju i šesta najveća ekonomija na svijetu. Očekuje se da će se budžetska izdvajanja Indije povećati prirodnim putem”, rekao je on. “Ove optužbe su neosnovane.”
Međutim, tom budžetu je bilo potrebno još jedno podešavanje pravila kako bi se omogućila online potrošnja CBC-a.
Ta promjena je uslijedila u novembru 2023., kada je vlada usvojila novu Politiku digitalnog oglašavanja, koja je omogućila CBC-u – koji se do tada mogao oglašavati samo putem tradicionalnih medija kao što su novine, TV, radio i oglasi na otvorenom – da prikazuje oglase na digitalnim platformama kao što je Google. . U roku od nekoliko dana, organizacija je počela da preplavljuje Google reklamama “Modi Sarkar ki jamis”.
Dok CBC-jeva potrošnja od 4,65 miliona dolara na Google oglase blijedi u odnosu na ukupnu potrošnju na oglase od 30 milijardi rupija (360 miliona dolara) u svim medijima u četiri godine između 2018.-2019. i 2022-2023, ovo odražava šire povećanje digitalne političke potrošnje na izborima 2024. godine.
Uoči općih izbora 2019. u Indiji, između 1. novembra 2018. i 15. marta 2019., ukupna potrošnja na političke Google oglase iznosila je 11,77 miliona rupija (140.000 dolara), od čega je preko 99 posto potrošio BJP.
U istom periodu prije trenutnih izbora, između 1. novembra 2023. i 15. marta 2024., ukupna potrošnja na političko oglašavanje iznosila je skoro 1,3 milijarde rupija (15,9 miliona dolara) – više od 100 puta više od cifre iz 2019. godine.
Google News Initiative i istraživanje Kantar iz 2023. godine otkrili su da 93 posto korisnika indijskog jezika pristupa vijestima putem YouTubea. Oko 80 posto korisnika interneta u Indiji koji glasaju konzumiraju sadržaj putem YouTube-a, što ga čini jednom od najutjecajnijih medijskih platformi u Indiji. Više od 90 posto CBC-jeve potrošnje na oglase na Googleu bilo je na video.
Nagli porast potrošnje na Googleove promocije također otkriva slabosti u indijskom regulatornom mehanizmu za nadzor državne potrošnje na političko oglašavanje, kažu stručnjaci.
Opasnosti od “sirove većine”
Naredba Vrhovnog suda iz 2015. o zabrani otvorene političke pristrasnosti u vladinim oglasima dovela je do stvaranja Vladine regulatorne komisije za sadržaj (CCRGA), koja je imala zadatak da nadgleda sve javno finansirane oglase.
Ali članove komisije imenuje upravo ta vlada čiji se oglasi provjeravaju. I ima samo ovlaštenje da preporuči prijedloge o oglasima indijskom Ministarstvu za informisanje i radiodifuziju – kojem CBC izvještava.
Od kada je formiran 2016. godine, radnje CCRGA-e prvenstveno su bile usmjerene na vladu stranke Aam Aadmi u New Delhiju, koju je također kritizirao Vrhovni sud zbog svog prenapuhanog budžeta za oglašavanje.
U međuvremenu, nakon raspisivanja izbora, Izborna komisija je odgovorna za poštivanje pravila kampanje. Opozicione stranke su više puta kritikovale anketnu komisiju, optužujući je da je pristrasna u korist BJP. Marathe, glasnogovornik AAP-a i viši lider Kongresa Prithviraj Chavan rekao je za Al Jazeeru da se malo nadaju da će izborna komisija postupiti po pritužbama protiv CBC-a.
Quraishi, bivši šef Izborne komisije, rekao je da, iako bi Izborna komisija trebala postupiti po svim pritužbama, njen mandat o izbornoj potrošnji stupio je na snagu tek 15. marta, kada su objavljeni datumi izbora u sedam faza. CBC se ne oglašava od 15. marta.
BJP se dosljedno suprotstavljao optužbama opozicije da je indijska izborna mašinerija — od institucija poput Izborne komisije do elektronskih glasačkih mašina — pristrasna ili namještena kako bi pomogla Modijevoj stranci da pobijedi. Indijska vladajuća stranka ističe da je opozicija pobijedila na nekoliko izbora za državna zakonodavna tijela pod istim mehanizmom.
Ipak, rekao je Niranjan Sahoo, stručnjak za političke finansijske reforme u Observer Research Foundation, institucije odgovornosti u indijskom parlamentarnom sistemu imaju tendenciju da rade bolje “kada vladajuća vlada nema grubu većinu i mora se oslanjati na koalicione partnere”.
Modijeva vlada ima najveću većinu od svih vlada u posljednjih 35 godina.





