Pre nego što nam skočite za vrat zbog klikbejt naslova, da odmah razjasnimo da požara nije bilo, već mislimo na određene nastupe i na ogromne, skoro pa nezapamćene temperature. Ove godine je EXIT trajao celih pet, umesto uobičajena četiri dana, a otvoren je učešćem izvođača koje slušaoci mahom vezuju za Evroviziju i Beoviziju. Tako su Baby Lasagna, Teya Dora, Keni Nije Mrtav i Iniko bili među imenima koja su imala tu čast da požele dobrodošlicu posetiocima Petrovaradinske tvrđave u ovom najvrelijem delu godine.
E sad, možda je izbor gitarske muzike ove godine bio nešto tanji nego što bi mi voleli (distorzije nikada previše!), ali ne možemo da kažemo da se nije bilo šta videti. Tako su fanovi grčkog stoner-folk sastava Villagers of Ioannina City imali prilike da ih po treći put gledaju u Srbiji, ovaj put u festivalskom izdanju, na Fusion Stageu. Bilo je tu pank poslastica, od The Casualties na Explosive Stage, do zaista vatrenog nastupa The Exploited na Mainu (ovaj put reč vatreno ide uz obavezne baklje u publici). Nismo ostali uskraćeni ni za hard core, metal, niti alt-rok izvođače, zastupljene uglavnom na sledećim binama – Explosive, Fusion i Main.
Kad smo kod poslastica na Explosive bini, imali smo prilike da čujemo i vidimo slovenački sastav Morost, koji su ponudili nešto unikatniji saund u odnosu na ono na šta su metalci navikli. Nekada neočekivani i netipični instrumenti za jedan žanr (ovde je bio u pitanju saksofon) umeju da dodaju potrebnu dozu začina da bi nam ceo utisak bio zanimljiviji, i da nas zainteresuje da istražujemo dalje. I upravo je to bio slučaj sa Morost, makar što se nas tiče.

Ono što je na nas ostavilo možda i najveću impresiju u petak je melodični blek metal bend Uada, koji nam je u vreli Novi Sad stigao čak iz Oregona. Ako ste mislili da Severna Amerika nema šta da ponudi u okviru ovog žanra, varate se. Možda ovakav pristup blek metalu nije po svačijem ukusu, ali ovo je bend koji je vrlo kompaktan na bini, što muzički, što idejno, što sa celim utiskom koji su nam pružili. A pružili su nam oko sat vremena odlične svirke i jako dobrih pesama. Ovo je jedan od onih bendova koji, ako vam se pre toga svideo studijski, samo učvrsti vašu privrženost živim nastupom. Što se nas tiče, bili su čista desetka.

Iskreno, ni veterani Coroner nisu ostali dužni nikome – ni svirkom, ni ubedljivošću i stavom, ali od ovih velikana švajcarske scene oni koji ih znaju nisu ni očekivali manje. Nategnuti kao sat (švajcarski, he he,) gruvaju pravo u glavu i stomak, i nisu izgubili ništa oštrine ni posle više od 40 godina od svog nastanka, a to je, morate priznati, popriličan uspeh.

Nakon Conflict i Ratos de Porao koji su harali Explosive binom u subotu, u nedelju je EXIT festival na Mainu ugostio bend braće Cavalera, pod imenom – iznenadićete se – Cavalera. Eksplozivna svirka brazilskih veterana je bila prava poslastica za određen broj metalaca koji se okupio da isprati baš ovu svirku, a tu je bio prisutan i deo publike koji je čekao sledeći nastup velikog imena gitarske svirke. Veliko ime koje je najavljivano za Main Stage, koje su, verujemo, mnogi odavno imali želju da vide i čuju uživo, je glavom i bradom Tom Morello. No, uprkos ovako velikim imenima koja su prodefilovala EXIT festivalom u toku pet dana, stekli smo utisak da je gužva bila nešto manja od one na koju smo navikli. Ako ne računamo haos ispred Maina za vrema nastupa Black Eyed Peas, koji je – kako nam rekoše – bio popriličan. E sad, da li je to do užasnih vrućina, ili do toga što su neka druga koncertna dešavanja u sličnom terminu odvukla jedan deo posetilaca, ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo.

Ono što možemo da tvrdimo je da je nedelja donela poslastice na Explosive, posebno za ljubitelje black metala, jer su to veče na bini nastupali domaći The Stone i legendarni norveški Ancient. Moramo biti malo i pristrasni pa reći da nam je ovo bilo ubedljivo i najbolje veče na bini sa ekstremnim zvukom, a ono što ga je upotpunilo je nastup veterana Pungent Stench, koji nastupa pod nazivom Schirenc Plays Pungent Stench.

Sve u svemu, naša ekipa se (uprkos vrelini) odlično provela. Zna se šta je došlo posle – prebiranje fotografija, ponekog snimka, i uopšte sumiranje utisaka. Našlo se tu bendova koje možda do sada nismo čuli, ili makar na njih nismo obratili pažnju pa će biti i materijala za slušanje na Spotify. I za kraj – iako je publika Balkanrocka možda navikla da reportaže budu skoncentrisane na nešto finiji zvuk, ipak je na EXIT poslala ekipu ekstremnijeg ukusa za muziku pa otud i veća zastupljenost metala. Svakako, vidimo se i sledeće godine na Petrovaradinskoj tvrđavi, kada EXIT proslavlja dvadeset i pet godina postojanja. Nadamo se da će biti još eksplozivnije, uz nešto prijatnije temperature. Što bi rekli, fingers crossed!
!function(f,b,e,v,n,t,s)
{if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version=’2.0′;
n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,’script’,
‘https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js’);
fbq(‘init’, ‘299221612133385’);
fbq(‘track’, ‘PageView’);






