Muzički svijet doživio je izuzetan trenutak: dvije davno izgubljene orguljske kompozicije Johanna Sebastiana Bacha, napisane kada je bio tek tinejdžer i mladi učitelj muzike, premijerno su izvedene u Njemačkoj — gotovo tri stoljeća nakon što su nastale.
Djela pod nazivima “Chaconne u d-molu, BWV 1178” i “Chaconne u g-molu, BWV 1179” zvanično su u ponedjeljak uvrštena u Bachov katalog (BWV), čime je i formalno potvrđeno njihovo autorstvo. Premijerna izvedba održana je u crkvi Svetog Tome (Thomaskirche) u Leipzigu, mjestu posebno značajnom za Bacha, jer je upravo tamo proveo posljednje godine života i gdje je danas i sahranjen.
Ovo je otkriće izazvalo senzaciju u muzičkim i naučnim krugovima, jer je izuzetno rijetko da se nakon toliko vremena pojave nova djela jednog od najvažnijih kompozitora u istoriji muzike.
Put izgubljenih rukopisa: Od anonimnog zapisa do potvrđenog Bachovog djela
Zanimljivo je da ove kompozicije nisu otkrivene jučer. Još 1992. godine, istraživači su u Kraljevskoj biblioteci Belgije pronašli dva anonimna, nedatirana rukopisa za orgulje, ali bez ikakve naznake o autoru. Tada su bile samo još jedna u nizu enigma 18. stoljeća. Međutim, direktor Bachovog arhiva u Leipzigu, Peter Wollny, proveo je više od 30 godina prikupljajući dokaze koji sugerišu da bi djela mogla biti Bachova. Skupio je, kako kaže, “dvadesetak komadića slagalice”, ali ključni dokaz mu je uporno izmicao — identitet pisara koji je prepisao notni materijal.
Preokret se desio prije nekoliko godina, kada je njegov saradnik Bernd Koska pronašao pismo iz 1729. godine iza kojeg je stajao izvjesni Salomon Günther John, do tada potpuno nepoznat orguljaš. U pismu je spominjao da je bio Bachov učenik u Arnstadtu, gdje je mladi Bach radio između 1703. i 1707. godine.
Ono što je uslijedilo bilo je svojevrsno muzičko forenzičko istraživanje. Tek kada su istraživači pronašli raniji sudski dokument napisan istom rukom, bilo je moguće potvrditi da je upravo John bio prepisivač. To je značilo da je rukopis nastao pod Bachovim nadzorom oko 1705. godine — kada je Bach imao samo 20 godina.
„Dugo sam tražio taj nedostajući dio slagalice. Sada je slika potpuna. Uvjeren sam 99,99% da je Bach komponovao ova djela“, rekao je Wollny prilikom predstavljanja otkrića.
Kompozicije: kompleksne, snažne i prepoznatljivo Bachovske
Oba djela su chaconne — muzički oblik koji se zasniva na nizu varijacija izgrađenih oko kratke bas linije. Iako formalno jednostavne, ove varijacije omogućavaju kompozitoru da pokaže domišljatost, virtuoznost i kreativnost. Wollny je naglasio da kompozicije odlikuju elementi koji se u to doba mogu sresti isključivo u Bachovoj muzici, poput fugiranih dionica koje se filigranski uklapaju u osnovnu temu.
Reakcije muzičara potvrdile su njegovu procjenu. Poznata kanadska pijanistica i Bachova stručnjakinja Angela Hewitt izjavila je za Guardian: “Ovo je nevjerovatno otkriće. Kompozicije su značajne, teške, pune energije i mašte — savršen dodatak orguljskom repertoaru.”
Dodala je da se u njima jasno prepoznaje Bachova rana, još ne potpuno izbrušena, ali izuzetno snažna muzička misao.
Muzički svijet oduševljen: “Ovo je magija”
Njemački ministar za kulturu i medije, Wolfram Weimer, nazvao je otkriće “velikim trenutkom za svjetsku muziku”, dodajući: “Neki će ovo nazvati senzacijom. Ali istina je — ovo je čista magija.” Premijerna izvedba djela povjerena je renomiranom holandskom orguljašu Tonu Koopmanu, koji je djela izveo upravo na mjestu gdje počiva Bach. On vjeruje da ove kompozicije neće biti samo muzička kuriozitetska fusnota, već redovan dio orguljskog repertoara: “Često se misli da genijalnost dolazi kasnije u životu. Ali i Bach i Mozart su dokaz da genije blista od samog početka.”
Zvuk koji se vraća nakon 300 godina
Premijera u Leipzigu nije bila samo koncert — bila je muzičko-historijski događaj. Publika je imala rijetku privilegiju čuti nešto što je Bach napisao kao mladić, a što je onda nestalo iz javnog života gotovo tri stoljeća. Sada, zahvaljujući upornosti istraživača, ova djela su ne samo vraćena u katalog, već i u živi muzički prostor. Kao što je Wollny rekao: “Ovo nije samo pronalazak novih kompozicija. Ovo je povratak izgubljenog dijela Bachove mladosti.”
Datum i vrijeme objave: 18.11.2025 – 19:51 sati





