U slučaju da niste sigurni, provjerite na internetu šta tačno znači pojam “društveno odgovorna kompanija” dobićete odgovor da, između ostalog, kompanija koja brine o svojim zaposlenima poštujući etičke i moralne standarde i brine o dobrobiti svojih zaposlenih osiguravajući im pravedne plate i mogućnost napredovanja u karijeri.
Ova fraza se sve više koristi u Srbiji kada kompanije u javnosti govore o svom načinu poslovanja. Međutim, postoji mnogo primjera gdje praksa pokazuje drugačije lice i kontradiktornu prirodu poslovanja u brutalnom kapitalističkom društvu.
Jedan takav primjer je slučaj BJ (ime poznato redakciji), administrativne radnice u trgovačkom preduzeću “Aman”, koja se suočila s gubitkom posla u jednom od najizazovnijih trenutaka svog života.
BJ je mlada majka koja je u Amanu počela raditi kao administrativna radnica u maju 2023. Prvi ugovor je bio na određeno vrijeme, a oni su se promijenili – sa onih na mjesec dana na ugovore na šest mjeseci.
BJ je u proleće 2024. godine postala majka i, kako to dozvoljava Zakon o radu, otišla na porodiljsko odsustvo. U tom trenutku njen ugovor o radu je još uvijek bio na određeno vrijeme.
Kako je BJ rekla za Telegraf Biznis, u trenutku kada joj je trebalo da istekne ugovor o radu, u maju 2025. godine, a pošto je još bila na porodiljskom odsustvu, iz kompanije su joj rekli da će joj produžiti ugovor do isteka bolovanja.
BJ-ovom sinu dijagnosticiran je megaureter, odnosno uvećani ureter, zbog čega je djetetu propisano hirurško liječenje koje je uključivalo dvije operacije. BJ je 11. septembra 2025. primljena u bolnicu sa sinom, gdje je beba trebala biti podvrgnuta prvoj od dvije operacije.
Prema njenim rečima, BJ je obavestio svog pretpostavljenog o novom bolovanju i poslao mu fotografije doznake kao dokaz. Dana 15.09. BJ i njen sin pušteni su iz bolnice jer je dječak imao respiratornu infekciju, pa je operacija morala biti odgođena do daljnjeg. BJ nam kaže da je njeno bolovanje za brigu o djetetu trebalo da traje do proljeća iduće godine, kada bi njen sin konačno završio obje operacije i mogao krenuti u kolektiv, jer je već bio primljen u državni vrtić.
Prema njenim izjavama, ljekar koji je vodio njen slučaj rekao joj je da bolovanje po osnovu nege djeteta ne može otvoriti do 12. septembra 2025. godine, jer joj tek tog datuma prestaje porodiljsko odsustvo, a novo bolovanje je otvoreno 13. septembra 2025. godine.
Neprijatno iznenađenje uslijedilo je 17. septembra, kada je BJ dobila Viber poruku od svog pretpostavljenog da više neće obnavljati ugovor o radu.
– U poruci mi je napisao da je razgovarao sa direktorkom kadrovskih poslova, koja mu je, kako je naveo, rekla da mi neće dati novi ugovor o radu jer bi taj ugovor morao biti na neodređeno vrijeme. Napisao mi je da mu je direktor ljudskih resursa rekao da neću dobiti ugovor jer sam uzeo bolovanje, što znači da će trošak tog bolovanja automatski snositi kompanija – kaže BJ.
Zakonom o zdravstvenom osiguranju, stav 101, član 2, propisano je da troškove bolovanja za zaposlenog koji je na bolovanju radi nege deteta, u slučaju kada je dete mlađe od tri godine, snosi država, odnosno Republički fond za zdravstveno osiguranje. Poslodavac radniku samo tehnički isplaćuje naknadu, a onda mu RFZO nadoknađuje cijeli iznos. Naknada plate iznosi 65 posto prosječne plate koju je zaposlenik ostvario u prethodnih 12 mjeseci.
Poznavanje Zakona o zdravstvenom osiguranju je odlučno za svakog poslodavca, a posebno za ljude koji rade u odjelu ljudskih resursa bilo koje kompanije.
BJ nam kaže da je, nakon što je dobila obavještenje zašto joj je prestao radni odnos, otišla na razgovor sa bivšim pretpostavljenim, kao i direktorom ljudskih resursa. Tada joj je rečeno da je njen pretpostavljeni pogrešno shvatio direktora i da razlog za prestanak radnog odnosa nije novo bolovanje.
Ona dodaje da je o tome obavijestila svoje bivše pretpostavljene, a prestanak radnog odnosa prijavila Inspektoratu rada.
– Rekli su mi da od kada sam to uradila sada ne mogu ništa – kaže BJ i dodaje da joj je rečeno da je možda nešto moglo da se uradi, ali da zbog prijave nadležnim organima ta mogućnost više ne postoji.
Takođe navodi da joj je rečeno da može kontaktirati svog bivšeg nadzornika kada njen sin konačno završi sa operacijama i kada više ne mora da bude na bolovanjuu tom slučaju bi joj mogli naći novi posao.
– Ostala sam bez posla, bez zdravstvene knjižice… – kaže BJ za Telegraf Biznis, dodajući da je i njen sin sada bez mesta u državnom vrtiću jer joj je prestao radni odnos.
Na web stranici kompanije Aman u rubrici “O nama” stoji sljedeće:
– Vrijednosti koje kompanija AMAN njeguje i podržava su poštovanje i povjerenje. Konstantnim ulaganjem u znanje zaposlenih nastojimo stvarati kadrove za dalji i održivi razvoj kompanije. Za ovaj uspjeh (kompanije Aman) zaslužni su svi zaposleni u kompaniji, jer uspjeh ne čine dobra vremena već ljudi. Zato vodimo računa o dobrim međuljudskim odnosima, kako unutar kompanije, tako i sa našim lojalnim potrošačima i poslovnim partnerima – piše on.
Kako je navedeno, misija kompanije je „stvoriti tim bogat prijateljskim odnosima, uzajamnim poštovanjem i mestom za napredovanje u poslovnoj karijeri“.
U srpskom jeziku postoji izreka koja vrlo jednostavno opisuje svet biznisa: “ljubav za ljubav, sir za novac”. Drugim riječima, u korporativnom svijetu nema mjesta za emocije, posao, a posredno i kompanija, mora biti na prvom mjestu.
međutim, šta je firma bez zaposlenih? Bez ljudi koji ulažu svoje vrijeme i znanje i veliki dio života provode radeći i doprinoseći ne samo toj kompaniji već i društvu?
U transakcijskom svijetu velikih korporacija i kompanija koje gledaju samo brojke, vrlo je važno zapamtiti da iza tih brojeva stoje stvarni ljudi, koji imaju živote i zaslužuju svako dostojanstvo ljudskog postojanja.
To su nečije majke, sestre, tetke, očevi, žene, braća…
Iza tog broja su BJ, njen suprug i njihov jednogodišnji sin, koji počinje život boreći se za svoje zdravlje.
Stoga je važno da, kada se podvuče crta i napravi konačni bilans, brojevi koje dobijemo pokažu da smo ljudi i da naše riječi imaju vrijednost jer se pokazuju na djelu.
(telegrafski rad)





