U Srbiji, godišnje u saobraćajne nezgode najmanje 500 je ubijeno, a 3.000 ljudi je teško povrijeđeno. Na Svjetski dan sjećanja na žrtve saobraćajnih nezgoda, poruka je pojačan oprez i stroži propisi za smanjenje broja žrtava na putevima. prije pet godina, brzinom od 80 kilometara na sat kombi težak više od tri tone udario je u pešački prelaz u naselju Pavla. Pavle nije preživeo udarac.
Kada je vidio da se autobus iz susreta zaustavlja da prođe na pješačkom prijelazu, zakoračio je na pješački prijelaz, došao do polovine ulice, kako propisi nalažu, pogledao udesno da vidi da li ima nadolazećeg saobraćaja, ne očekujući da će pijani vozač zaobići zglobni autobus dug 20 metara iz suprotnog smjera. Na pješačkom prelazu vozilo koje se zaustavilo da ga je pješaka udarilo i ubilo na licu mjesta“, kaže Saša Stanković, otac Pavle, koji je poginuo u saobraćaju.
Svake godine milion ljudi u svijetu pogine u saobraćaju – među njima i veliki broj djece. Sa svakim izgubljenim dječjim životom gubi se i poneki talenat – ostaje prazno mjesto na sportskom terenu, u školskoj klupi, u naučnoj laboratoriji.
“Život nije trenutak, nego se mijenja u trenutku, i to malo nepažnje može promijeniti život na način da ostavi trajne posljedice, ne samo za pojedince, već i za porodice, za životnu sredinu, za državu. To je ono što zajedno moramo spriječiti. Ne dozvolimo da greška jednog pojedinca ostavi takve posljedice”, kaže Branko Stamatović, vd direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja.
Nulta tolerancija na alkohol, unapređenje sistema obuke vozača, kažu upućeni, samo su neki od koraka koji će biti sadržani u novom zakonu o bezbednosti saobraćaja. Prema statistikama, vozači koji ponavljaju prekršaje u najvećem procentu izazivaju tragedije.
“Svaki put kada neko odluči da se veže pojasom, uspori na pješačkom prelazu, kada odluči da ne razgovara telefonom u toku vožnje, kada odluči da ne uđe u vozilo, upravlja vozilom pod dejstvom alkohola, doprinosi sprečavanju tragedije i time doprinosi spašavanju života”, rekao je Miroslav Alempić, vd pomoćnika ministra drumskog saobraćaja, bezbjednosti i saobraćaja.
Pooštravanje zakona
Na putevima u Srbiji u proseku godišnje pogine desetoro dece, dok je svaka četvrta osoba koja strada u saobraćaju mlađa od 30 godina. Od donošenja Zakona o bezbednosti saobraćaja 2009. godine bez vozačke dozvole do danas je ostalo 15.000 vozača. Novi zakon će biti još stroži.
“Sankcije za prekršaje koji dovode do najtežih saobraćajnih nesreća biće značajno pooštrene. Kada govorimo samo o jednom segmentu pasivne sigurnosti, pojasu, godišnje imamo oko 280 do 290 smrtnih slučajeva vozača”, kaže Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a.
Prema njegovim riječima, 50 odsto tih vozača nije bilo vezano pojasom u trenutku saobraćajne nesreće.
Samo taj jedan segment pasivne bezbjednosti, ako to popravimo i budemo tamo gdje su neke zemlje najsigurnije u smislu bezbjednosti saobraćaja, to su sigurno skandinavske zemlje, imaćemo znatno bolju situaciju, odnosno 100 i više poginulih manje”, kaže Lakićević.
Saobraćajne nesreće nisu samo vijest ili statistika – iza svakog broja stoji ime i prezime. Odlukom Ujedinjenih nacija od 2005. godine, svaka treća nedjelja u novembru obilježava se kao dan sjećanja na žrtve saobraćajnih nesreća.
(Telegraf.rs/RTS)





