Autizam – problemi u komunikaciji, ograničeni izrazi lica i gestikulacije, nevoljkost za kontakt očima, poremećaji govora.
Autizam je sindrom koji se obično dijagnosticira oko treće godine. Prvi simptomi autizma mogu se uočiti kod djece u dobi od nekoliko mjeseci. Kod svakog djeteta simptomi autizma i razvoj poremećaja izgledaju malo drugačije.
Simptomi autizma kod djece:
- Problemi u komunikaciji
- Nenamjeran kontakt očima
- Razumijevanje voljenih osoba
- Ostala ograničenja komunikacije
- Poremećaji govora
- Nerazumijevanje okoline
- Nema odgovora na poruke
Razumijevanje govora djece sa autizmom
Dvije pojave koje se javljaju na kraju prve godine života igraju važnu ulogu u procesu razvoja komunikacijskih vještina. Prvi od njih se odnosi na mogućnost namjerne komunikacije. Dijete počinje shvaćati da njegovo ponašanje ima specifičan učinak na druge ljude. Uči kako da traži poželjne stvari i komentariše šta se dešava oko njega. Drugi fenomen je mogućnost korištenja simbola – gestova, riječi i simbola u igri.
Problemi u komunikaciji
Oba aspekta komunikacije su poremećena kod dece sa autizmom. Mala djeca sa sumnjom na autizam komuniciraju uglavnom ili isključivo kako bi regulisali ponašanje drugih – kada nešto traže ili odbijaju. Ne postoji komunikacija čiji je cilj skrenuti nečiju pažnju na predmet, pojavu ili osobu. Ključna vještina koja uslovljava učenje jezika ne pojavljuje se u ponašanju – pokazivanju objekata. Djeca s ovom grupom poremećaja rijetko koriste namjerne geste ili vokalizacije da bi nekome dali informaciju ili to uopće ne čine.
Nenamjeran kontakt očima
Autistična djeca imaju problema sa komunikacijom očima. Ne trude se da izrazom lica pokažu šta osjećaju, ne klimaju glavom kada se slažu s nečim i ne smiju se kako bi podržali komunikaciju. Oni također ne reaguju kada su takvi signali usmjereni prema njima.
Korištenje voljenih osoba
Suočena s nedostatkom vještina neophodnih za zadovoljenje potreba, djeca ponekad koriste tijelo druge osobe kao objekt, na primjer tako što ih vode prema željenom objektu i guraju svoju ruku prema njemu. Ovo vjerovatno proizilazi iz nerazumijevanja komunikacijske funkcije i spoznaje da je da bi se nešto postiglo potrebno dati određene informacije. Ponekad je funkcija poruke: samopovređivanje, mrmljanje, vrištanje ili plač.
Ostala ograničenja komunikacije
Zbog ograničenja u komunikaciji, djeca s ranim razvojem autizma u predverbalnoj fazi koriste neobične metode komunikacije. Ne pokazuju interesovanje za izgovorene reči ili bilo koji zvuk. Stvaraju utisak da imaju problema sa sluhom.
Poremećaji govora
Djeca ne koriste svoj glas da bi privukla pažnju na sebe. Zdrave bebe moduliraju svoj glas, prilagođavajući ga glasu osobe koja im se obraća. Značajna grupa djece s autizmom uopće ne govori, a ona koja počnu govoriti obično kasnije ne samo da se razvijaju, već i postaju teški.
Znakovi kašnjenja govora:
- nerazumijevanje riječi nakon prve godine života;
- nema jednostavnih rečenica nakon dvije godine (nema rečenica koje se izgovaraju spontano nakon 24. mjeseca života);
- nedostatak govora za komunikaciju sa drugima;
- pad govora ili društvenih vještina u svim dobima;
- nedostatak složenog komunikativnog ponašanja, kao što je kombinacija brbljanja i pokazivanja ili izgovaranja riječi i pokazivanja.
- Procjenjuje se da oko polovina osoba s autizmom ne koristi govor tokom svog života. Ako se pojave djetetove riječi ili rečenice, one se ne mogu koristiti za komunikaciju, već samo za samostimulaciju, na primjer, dijete ponavlja mehanički, stereotipno i riječi bez razumijevanja ili sa nerazumijevanjem.
Nerazumijevanje okoline
Često su takve djetetove verbalne poruke razumljive samo neposrednom okruženju koje je sposobno da poveže relevantne izjave sa prethodnim situacijama. Ponekad dijete stvara vlastite izraze da izrazi svoje potrebe, da imenuje predmete ili aktivnosti. Većina male djece s autizmom ostavlja utisak da ne razumiju šta im se govori. Postoji disparitet između spremnosti da se ponavljaju riječi i sposobnosti imenovanja i razumijevanja objekata.
Prema podacima roditelja, oko 25% djece u dobi od 12 ili 18 mjeseci izgovara određene riječi. Prvi znaci razumijevanja riječi kod polovine djece sa autizmom pojavljuju se tek u mentalnoj dobi od 2 godine i 6 mjeseci. Sposobnost razumijevanja riječi na nivou karakterističnom za šesnaestomjesečno dijete s autizmom dostiže mentalnu dob od četiri godine. Razlika je manja u izgovoru riječi: kašnjenje je između 8 i 12 mjeseci.
Razumijevanje govora djece sa autizmom
Govor djece sa autizmom značajno kasni. Kasnije se može svesti na različite stepene, od potpunog nerazumijevanja govora, preko razumijevanja instrukcija u određenom kontekstu ili govora potpomognutog gestom, do diskretnih smetnji u razumijevanju apstraktnih značenja, figurativno, šale.
Koji su još simptomi autizma?
Djeca sa sumnjom na autizam:
- nema pogleda koji prati roditelja;
- nedostatak radosnog izraza koji prati pojavu;
- ne postoji naizmjenična vokalizacija između novorođenčeta i roditelja (djeca sa sumnjom na autizam uglavnom vokaliziraju nezavisno od govora roditelja);
- nema reakcije na glas majke, oca ili drugog bliskog staratelja;
- nedostatak glasa i emocionalnog izraza kao što su “ooo”, “oo”;
- loša vokalizacija, oslabljena jezična prozodija;
- zanemarljiv ili odsutan repertoar gestova (npr. mahanje “zbogom”, pokazivanje);
- nedostatak koordinacije između pogleda, izraza lica, gestova i zvukova.
Regresija u razvoju govora djeteta sa autizmom
Oko 25-30% djece sa ASD-om počinje da izgovori prve riječi u pravom trenutku, ali često između 15 i 24 mjeseca prestanu govoriti i njihovo verbalno izražavanje se svodi na nekoliko poruka, uglavnom onih usmjerenih na zadovoljenje osjećaja potrebe. . Paralelno s tim, uočava se i nestanak neverbalne komunikacije. Regresija može uključivati gubitak vještina komunikacije gestama (mahanje, pokazivanje na ljude, objekte, itd.) ili vještina društvene komunikacije (kontakt očima, odgovaranje na pohvale). Regresija u razvoju govora povezana je sa povlačenjem djeteta iz društvenih kontakata i „zatvaranjem u vlastiti svijet“ i odbranom od promjena, ukočenošću u ponašanju, poremećajima spavanja, problemima u ishrani, brigom za okolinu koja mu nije razumljiva.
Ponekad je retardacija povezana sa teškim stresom, npr. hospitalizacija u kombinaciji sa bolnim procedurama, odvajanje od majke ili rođenje braće i sestara i koncentracija roditelja na mlađe dijete, promjena mjesta stanovanja, odlazak voljene osobe.
https://www.zenskimagazin.rs/storage/posts/rss/2024/Sep/255217/autizam-1.jpg





