U vanrednom obraćanju Vlade rečeno je da su advokati NIS-a podneli zahtev američkim vlastima, ali da je američka strana jasno odgovorila: očekuje potpunu promenu ruskih akcionara — njihov izlazak iz vlasništva. To Srbiju stavlja pred niz teških, ali ograničenih mogućnosti.
1) Zašto je ovo dramatično?
NIS je strateška kompanija: rafinerije, distributivna mreža i tržište goriva. Svaka neizvjesnost utiče na ponudu, cijene i pritiske na budžet. Sankcije OFAC-a već su rezultirale posebnim dozvolama i zahtijevaju hitna rješenja kako bi se izbjegle nestašice prije zime.
2) Sedam scenarija (od najvjerovatnije do najmanje vjerovatno)
1. Brza prodaja ruskog udjela zapadnom ili neutralnom strateškom partneru — najvjerovatnije. Kupac može biti američki ili evropski fond/kompanija; smanjio bi pritisak OFAC-a i stabilizirao poslovanje.
2. Privremeni međunarodni administrator (Tranziciona uprava) — ruski vlasnici se zvanično povlače i neutralnom entitetu se daju upravljačka prava dok se traži trajno rešenje. Omogućava kontinuitet poslovanja, ali produžava neizvjesnost.
3. Produženje posebne licence OFAC-a uz produženi period pregovora — kratkoročno rješenje ako SAD prihvate izgovor da je potrebno vrijeme za mirnu tranziciju. NIS je ranije podnosio prijave i dobijao licence.
4. Srbija učestvuje (državni otkup) — moguće, ali rizično i skupo: uticaj na javne finansije i političke implikacije. Stručnjaci ovo smatraju “rezervnom opcijom”.
5. Prodaja manjeg dijela i restrukturiranje uz zadržavanje neformalnog ruskog utjecaja — odbačeno američkim zahtjevima; malo vjerovatno.
6. Fragmentacija preduzeća (prodaja delova: rafinerija, distribucija) — tehnički izvodljivo, ali složeno i dugotrajno; poslednja opcija.
7. Oštro sis-out (brz, loše uslovljen otkup pod pritiskom) — najgori mogući scenario (gubitak vrednosti za Srbiju). To se mora izbjegavati.
3) Ono što stručnjaci predlažu — četiri ključne preporuke
A. Hitna finansijska garancija za stabilnost snabdevanja. Vlada treba da obezbedi kratkoročne garancije i koordinaciju sa distributerima kako bi se izbegla panika i skokovi cena.
B. Transparentan proces prodaje uz međunarodni nadzor. Jasan tender ili pregovori uz prisustvo posmatrača EU/SAD smanjuju politički rizik i povećavaju povjerenje kupaca.
C. Plan socijalne i fiskalne stabilizacije. Svaka tranzicija mora uključivati zaštitu zaposlenih i garancije za tekuće obaveze kompanije prema državi.
D. Strateška komunikacija. Vlada i NIS moraju stalno da obaveštavaju javnost kako ne bi došlo do panike i spekulacija koje poskupljuju gorivo i unose nestabilnost.
4) Realan vremenski okvir i rizici
OFAC-ove licence su ranije bile privremene; sada postoji pritisak — očekuje se da će se ključni potezi dogoditi u narednim sedmicama ili mjesecima.
Rizici: politički pritisak, nedostatak kupaca spremnih za brzu kupovinu, pad vrijednosti u slučaju “prisilne” prodaje.
5) Šta građani i kompanije sada trebaju znati (uži izbor)
Bez panike: trenutno nema najava ograničenja isporuke, ali pratite zvanične najave.
Gorivo: Očekujte moguća kolebanja cijena dok se situacija ne riješi.
Preduzeća zavisna od derivata: pripremite planove za alternativne dobavljače ako dođe do poremećaja u lancu.
Investitori i partneri: Očekujte pozive i ponude stranih fondova u narednim danima.
6) Najvjerovatnije rješenje (sažetak)
Najrealniji ishod je prodaja ruskog udjela “čistom” međunarodnom kupcu ili fondu za poravnanje koji će osigurati početak normalizacije poslovanja. U prevodu: prijatno za Vašington, bolno za pregovarački sto Moskve — ali izvodljivo iu interesu stabilnosti Srbije.
(telegrafsko poslovanje)





