Himna oko autonomnih vozila ponekad je nadmašila stvarnost. Godinama su prognostičari predviđali da su automobili bez vozača, koji bi omogućili prosječnom putniku da odleže ili gleda Netflix na putu u kancelariju, bili iza ugla.
Mnogi stručnjaci su ublažili svoja očekivanja. Široko rasprostranjena implementacija autonomne tehnologije neće biti realizovana u narednoj deceniji, smatra jedananalizaobjavljen krajem 2023. od strane S&P Global Mobility, koji pruža uvid u automobilsku industriju.
Ali Lakmal Seneviratne, osnivač Centra za autonomne robotske sisteme Univerziteta Khalifa (KUCARS) u Abu Dabiju, vjeruje da autonomna mobilnost još uvijek ima svijetlu budućnost.
On radi na robotici od 1980-ih i iznenađen je koliko je brzo napredovala autonomna tehnologija. On to vidi u svom svakodnevnom radu u KUCARS-u, gdje istraživači rade na svemu, od autonomnih automobila i dronova do pomorske, poljoprivredne i proizvodne robotike.
Prošlog mjeseca, poenta je povučena kada je Univerzitet Khalifa učestvovao na inauguracijskom događaju Abu Dhabi Autonomous Racing League, ili A2RL, koji je suprotstavio tehnologe iz cijelog svijeta jedni protiv drugih u nizu izazova.
Postojale su i druge autonomne automobilske utrke, ali A2RL je bio prvi koji je uključio utrku između četiri automobila bez vozača, prema organizatori.
Univerzitet Khalifa, koji je u partnerstvu sa Pekinškim institutom za tehnologiju formirao tim Fly Eagle, nije završio utrku u finalu. Njegov auto se srušio nekoliko dana prije trke, i nisu mogli vratiti stvari na pravi put.
Nije bilo sve glatko za četiri tima koji su se takmičili na stazi Yas Marina Circuit u Abu Dabiju, gdje je u novembru Max Verstappen iz Formule 1 završio rekordnu sezonu sa pobeda na Velikoj nagradi Abu Dabija.
Automobil Tehničkog univerziteta u Minhenu (TUM) se zaustavio na stazi prije ponovnog pokretanja. Vozilo tima Polimove se okrenulo nakon što su mu se gume zaključale. Ubrzo nakon toga, drugi automobil se zaustavio – ostavio je samo TUM u pokretu. Onda se i njegov auto zaustavio. Tri automobila su ponovo uspela da krenu, ali pred kraj trke, lider se naglo zaustavio, a TUM ga je pretekao i krstario do pobede.
Seneviratne nije baš bio iznenađen teškoćama. Rekao je da su neki od izazova izvan okvira današnje tehnologije. „Robotika u stvarnom svetu je veoma, veoma teška“, rekao je. “Ali bilo je dobro potaknuti zajednicu.”

„Mislim da je to izazovnije raditi na putevima jer imate oštrije zavoje, morate kočiti u zavojima, vidite veće delta brzine između automobila, što ga čini težim,“ dodao je Hoffman.
Napori da se automobili bez vozača oslobode na javnim putevima suočeni su sa preprekama, posebno kao rezultat sudara sa nepredviđenim preprekama. 2018. godine, na primjer, samovozeći Uber SUV ubio je ženu koja je gurala bicikl preko ulice, izvan pješačkog prijelaza, jer nije prepoznala pešak koji hoda.

Sposobnost savladavanja takozvanih „rubnih slučajeva“ – situacija koje potiskuju tehnologiju do granica njenih mogućnosti, možda kao rezultat neočekivanih i nevjerovatnih događaja – bit će ključna prije nego što vozila bez vozača budu široko prihvaćena.
Neki posmatrači, organizatori i učesnici kažu da poduhvati poput AR2L – gdje se tehnologija može testirati na svojim granicama – mogu pružiti produktivan teren za obuku automobila bez vozača.
“Ako imate druge automobile, kako reagujete na njih? Kako ih prestići brzinom, u ivičnim uslovima?” kaže Seneviratne.
Hoffman se slaže. „Ako možemo da razvijemo robustan softver koji… radi u ovim uslovima ovde, sa veoma velikim brzinama sa drugim automobilima… možemo da učinimo softver za autonomnu vožnju robusnijim i pouzdanijim, i na kraju sigurnijim za sve“, kaže on.
Datum i vrijeme objave: 2024-05-15 20:06:50





