Zemlje su odavno nametnule tarife kao sredstvo za zaštitu i podupiranje domaće industrije.
Međutim, historija i istraživanja su pokazali da ekonomski efekti često ne uspijevaju živi u skladu s hypeom.
U utorak je Bidenova administracija najavila najnoviju iteraciju američkih uvoznih taksi: val novih i pojačanih carina na kineski izvoz u nizu industrija koje se smatraju strateškim za nacionalnu sigurnost.
Najnovije tarife su zasnovane na tarifama bivšeg predsjednika Donalda Trumpa program od 300 milijardi dolara u 2018. i 2019koji je nametnuo velike carine protiv Kine i niza drugih trgovinskih partnera i još uvijek je na snazi.
Ekonomski rast, inflacija i Fed
Bajdenov tarifni plan vjerovatno neće pokrenuti iglu za monetarnu politiku, rekao je Ryan Sweet, glavni američki ekonomista u Oxford Economics.
"Dodatne carine su u suštini greška zaokruživanja inflacije i BDP-a, bez implikacija na monetarnu politiku", napisao je Sweet u bilješci objavljenoj u ponedjeljak, kada su izvještaji prvi put ukazivali na promjene u tarifnoj politici SAD-a predstoje. “Fed neće napraviti planinu od krtice, tako da tarife neće obezbijediti dodatnu municiju koja bi opravdala duže zadržavanje visokih kamatnih stopa.”
Godine 2002., kada je predsjednik George W. Bush postavio carine na uvezene proizvode od čelika i aluminija, studije pokazuju da dok je to samo koštala privredu 30 miliona dolarato je rezultiralo višim cijenama za američke industrije koje konzumiraju čelik i dovelo do a strm gubitak poslova u cijeloj industriji čelika, posebno među manjim firmama koja nije imala tržišnu snagu da utiče na cene.
Sedam godina kasnije, kada je predsjednik Barack Obama povećao carine na gume uvezene iz Kine, inicijativa je zaslužna za spašavanje oko 1.200 radnih mjesta u američkoj industriji proizvodnje guma, ali je Amerikance koštala 1,1 milijardu dolara u obliku viših cijena, navodi Peterson Institut za međunarodnu ekonomiju pronađeno.
Carine iz 2018. koje je Trump nametnuo nisu dovele do trenutnog povećanja zaposlenosti u proizvodnji, već su dovele do neto gubitka radnih mjesta i rasta cijena za potrošače zbog viših ulaznih troškova i carina za odmazdu, Ekonomisti Federalnih rezervi ističu u radu iz 2019.
Carine obično imaju više političkog nego ekonomskog smisla, napomenuo je Sweet.
„Većina ekonomista na tarife gleda kao na lošu ideju jer onemogućavaju zemlju da iskoristi prednosti specijalizacije, ometaju kretanje roba i usluga i dovode do pogrešne alokacije resursa“, napisao je Sweet. “Potrošači i proizvođači često plaćaju više cijene kada se tarife primjenjuju.”
To je zato što carine oporezuju uvoz kada dođe na kopno, dodajući troškove za američke distributere, trgovce i, na kraju, potrošače.
Američka komisija za međunarodnu trgovinu saopštila je u a Studija iz 2023 da su američki uvoznici "snosili gotovo punu cijenu" Trumpovih carina.
Što je još gore, činilo se da su neke kompanije iskoristile trgovinski rat tako što su još više podigle cijene.
Goldman Sachs je otkrio da carine omogućavaju američkim proizvođačima i ne-kineskim izvoznicima na američko tržište da “također oportunistički podignu svoje cijene”.
Njujorški Fed je pronašao da tarife iz 2018. koštaju američka domaćinstva 419 dolara godišnje zbog većeg poreskog opterećenja i gubitka tržišne efikasnosti. Istraživači su procijenili da će se to udvostručiti kako tarife stupe na snagu 2019.
Kako je više vremena prolazilo, pozitivni ekonomski efekti postali su još manje jasni.
Neto ekonomski efekat uvoznih carina, carina za odmazdu i poljoprivrednih subvencija "bio je u najboljem slučaju, a možda je bio i blago negativan" na radna mjesta i preduzeća u SAD-u, napisali su ekonomisti u Radni dokument Nacionalnog biroa za ekonomska istraživanja objavljeno u januaru 2024.
Čini se da je trgovinski rat imao političke koristi u jačanju podrške republikanskoj stranci u srcu SAD-a i zajednicama koje su najviše pogođene carinama, ističu istraživači u radnom dokumentu NBER-a.
"Stanovnici lokacija zaštićenih tarifom manje su vjerovatno da će se identificirati kao demokrate i vjerovatnije je da će glasati za predsjednika Trumpa", napisali su. „Čini se da su glasači pozitivno reagovali na proširenje tarifne zaštite na lokalne industrije uprkos njihovoj ekonomskoj ceni.
Pandemija Covid-19 diskombobulirajući efekti na lance snabdijevanja iskrivljuju potpunu sliku o tome kako su carine 2018-2019 utjecale na proizvodnju i trgovinu u SAD-u.
Američki uvoznici počeli su da zamjenjuju kinesku robu, ali kada je pandemija udarila i potražnja američkih potrošača porasla, nivoi domaćih zaliha su se brzo smanjili, a kineski uvoz se ponovo povećao, napisali su ekonomisti Wells Farga u aprilskoj bilješci.
“Definitivno postoje neki podaci koji ukazuju na to da smo vidjeli jači uvoz iz zemalja izvan Kine, a neki od njih mogu biti da kineska preduzeća možda premještaju neke od svojih operacija u ove druge zemlje koje nisu pod utjecajem carina iz Odjeljka 301. “, rekao je Cervi.
Nedavni podaci o okeanskom i zračnom teretnom prometu dodatno podstiču sumnje da Kina možda pokušava zaobići američke carine preko Meksikarekao je Peter Sand, glavni analitičar kompanije Xeneta, kompanije za analizu i logistiku prekookeanskog i vazdušnog tereta.
Uvoz kontejnera iz Kine u Meksiko porastao je za 60% u januaru i 34% u prvom tromjesečju, pokazuju podaci Xenete.
Ono što je nekada bila nezrela trgovačka traka danas je jedna od najprometnijih na svijetu, rekao je.
“Očigledno je da uvoz u ovoj mjeri nije samo za domaće potrebe u Meksiku,” rekao je on.





