Ovo je danas izjavio direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić. gužve na granicama, koje su nastale primenom novog sistema kontrole ulaska i izlaska Evropske unije, bilo je očekivano, ali da njihov obim je premašio sva predviđanja.
Ono što smo prije svega spomenuli kada smo počeli razgovarati o uvođenju EES sistema je da moramo voditi računa o tome koliko je policija obučena na graničnim prelazima, koliko će sam sistem tehnički funkcionisati, sve su to stvari za koje smo mogli pretpostaviti da će se desiti, bilo je čak i pitanja šta ćemo raditi kada sistem kad-tad zakaže, da li će granica biti zatvorena”, rekao je Seničić.
On je za Prvu rekao da su prethodnih godina, tokom praznika i pojačanog saobraćaja, na mađarskoj granici zabilježena višesatna zadržavanja, ali da je sada novi elektronski sistem dodatno usporio procedure.
“Nismo mogli ni zamisliti da će situacija biti ovako haotična, da ćemo na granici čekati 10, 12, pa i 15 sati. Očekivali smo gužve, ali ne ovolike”, rekao je Seničić.
On je pojasnio da novi sistem uključuje kontrole pri izlasku iz Evropske unije, zbog čega putnici sada moraju čekati u oba smjera.
“Kada se registrujete, sistem evidentira datum ulaska, ali da bi se evidentirao datum izlaska potrebno je uraditi novu kontrolu. To znači i čekanje na povratku”, objasnio je on.
Seničić je dodao da bi provjere u povratku trebalo da traju do 30 sekundi, ali da je u praksi zadržavanje na graničnom prijelazu Horgoš dugo i za putnike koji se vraćaju. On je naveo da su turističke i turističke organizacije već uputile primedbe i apele Evropskoj komisiji, ali odgovora još nema.
“Čini se da Evropska unija želi da ovaj sistem – EES (u potpunosti) bude operativan do aprila iduće godine, bez obzira na gužvu i moguće odustajanje od putovanja od strane putnika”, rekao je on.
Govoreći o problemima profesionalnih vozača, Seničić je istakao da uvođenje EES sistema za njih predstavlja značajan problem i istakao da je uvođenje takozvanih “zelenih traka” za prevoznike na graničnim prelazima doprinijelo smanjenju vremena čekanja i troškova. Kako je dodao, YUTA je ranije predložila Evropskoj komisiji da omogući registraciju putnika na mjestima van graničnih prelaza kako bi se smanjile gužve na granicama, ali taj prijedlog nije prihvaćen.
„Sve vreme predlažemo EU da nam dozvoli da instaliramo ovaj softver u velikim gradovima na nekim kontrolisanim lokacijama, bez obzira gde se nalaze, da li su u MUP-u ili, na primer, u tržnim centrima, kako bi ljudi kada rade neki drugi posao u gradu mogli da dođu do tog uređaja, da se registruju, tako da podaci već postoje na serveru kada nisu stigli na granicu. Međutim, Seničić je rekao da nismo dobili nikakav odgovor.
Uvođenje EES sistema počelo je 12. oktobra, a sistem će se postepeno implementirati na graničnim prelazima zemalja EU do pune implementacije, koja se očekuje u aprilu 2026. godine.
(Telegraf.rs/Tanjug)





