Razumijevanje ljudske memorije odavno je bilo područje na kojem su se razvijale velike teorije – i predočavali skromni dokazi. Klasični modeli pretpostavljali su da sjećanja prelaze iz kratkotrajnog u dugotrajno poput robe koja se u skladištu premjesti iz jedne kutije u drugu – jednom kad se ugnijezde, tu i ostaju. No istraživanja koja se provode posljednjih desetljeća, uključujući i najnoviji rad tima sa Sveučilišta Rockefeller nedavno objavljen u časopisu Nature, daju širu i detaljniju sliku: memorija se sve manje promatra kao statični zapis, a sve više kao dinamičan proces koji prolazi kroz složeni niz neurofizioloških i genetički kontroliranih faza stabilizacije i prerade.
U središtu tog novog pogleda nalazi se koncept molekularnih tajmera,vremenski usklađenih procesa koji regulirajukoja će iskustva ostati, a koja će se rastopiti u pozadini svakodnevice. Umjesto pospanog skladištara ili prašnjavog arhivista, mozak se ponaša poput vječno aktivnog urednika: razvrstava, procjenjuje i naknadno odlučuje koja će se uspomena promovirati u trajni neuronalni zapis.
Kratkotrajnoi dugotrajno– stare kategorije u novom svjetlu
Podjela memorije na kratkotrajnu i dugotrajnu pojavila se u klasičnim radovima Millera, Atkinsona i Shiffrina. Kratkotrajna memorija smještala se u vremenski okvir od nekoliko sekundi do pola minute, dok se dugotrajna doživljavala kao gotovo neograničena. No, neuroznanost je tijekom posljednjih dvadeset godina pokazala da taj binarni model pohrane sjećanja zapravo ignorira postojanje cijelog niza međufaza kroz koje memorija prolazi, a u kojimase učvršćivanje i reorganizacija sinaptičkih veza odvijaju postupno, tijekom više jasno odvojenih koraka. Otkriće i opis tih međufaza temeljito su izmijenili nekoć pojednostavljeni pogled na memoriju kao dvostupanjski sustav.
Kratkotrajno pamćenje ne iščezne samo zato što mu „iscuri vrijeme“, nego zato što sinaptički krugovi nisu dobili dovoljno poticaja za jačanje. Konsolidacija sjećanja – proces u kojem se privremene neuronske aktivnosti pretvaraju u dugotrajnije obrasce – pokazala se znatno sporijom i složenijom nego što se ranije mislilo. Ponovljena aktivacija sinaptičkih mreža, emocionalni naboj iskustva i uključivanje više moždanih regija postali su ključni mehanizmi koji određuju hoće li memorija prijeći granicu dugotrajnosti.
Sjećanje nije jednokratan događaj
Prema novoj studiji, trajno sjećanje ne nastaje odjednom, kao privremeni datotečni zapis koji se iz radne memorije prebaci u stabilnu strukturu na trajnoj pohrani. Umjesto toga, stvara se postupno, u valovima.
Prvi val događa se u hipokampusu, regiji zaduženoj za inicijalno kodiranje iskustva. U njemu se formiraju privremene mreže koje odgovaraju na nove podražaje. No, da bi memorija postala stabilna, potrebni su naknadni valovi aktivnosti u drugim regijama. Istraživači su mapirali aktivaciju molekularnih programa u talamusu i prednjem cingularnom korteksu te otkrili da se oni uključuju u strogo definiranom vremenskom redoslijedu. Ti programi ne djeluju kao prekidači, nego kao mjerači vremena: svaki od njih otvara novi prozor za stabilizaciju memorije.
Ako mozak tu priliku ne iskoristi – sjećanje će postupno izblijedjeti. No ako ga dodatno potakne ponavljanje, emocionalni značaj ili povezivanje s prijašnjim iskustvima, aktivirat će se duži niz molekularnih procesa koji omogućuju da memorija postane trajna.
Molekularni „tajmeri“ i njihova uloga u jačanju uspomena
U talamusu su identificirana dva transkripcijska regulatora, Camta1 i Tcf4, koji se aktiviraju u satima i danima nakon stvaranja sjećanja. Njihova uloga je otvaranje genetskih programa koji podržavaju reorganizaciju sinapsi, povećanje plastičnosti i održavanje neuronskih veza.
Prednji cingularni korteks aktivira pak regulator Ash1l, čija je zadaća dovršiti te procese i omogućiti dugotrajno očuvanje sjećanja. Zajedno, ovi molekularni koraci tvore sustav vremenskog rasporeda – svojevrsnu unutarnju kronologiju pamćenja.
Takav sustav objašnjava zašto se neka sjećanja ne učvrste odmah, nego napreduju postupno, ponekad danima nakon događaja. Također objašnjava zašto traumatska iskustva, zbog snažne aktivacije više regija i visoke emocionalne pobuđenosti, mogu ostati iznimno stabilna.
Što određuje važnost jednog iskustva?
Na intuitivnoj razini, jasno je da mozak ne tretira sva iskustva jednako. No što ga navodi da selektivno jača određene uspomene? Prema dosadašnjim istraživanjima – tri čimbenika imaju ključnu ulogu.
1. Emocionalna vrijednost. Aktivacija amigdale i oslobađanje neuromodulatora poput noradrenalina pojačavaju konsolidaciju. Emocionalno obojene uspomene gotovo uvijek imaju prioritet.
2. Ponavljanje i učenje. Sustavno izlaganje stimulusima aktivira plastične promjene potrebne za dugotrajnu stabilnost. Poznati efekti, poput Ebbinghausove krivulje zaboravljanja, upućuju na to da se memorija može suprotstaviti prirodnom gubitku samo kroz ponavljanje.
3. Povezivanje s postojećom mrežom znanja. Memorije koje se uklapaju u postojeću kognitivnu strukturu imaju veće izglede za opstanak. Ako se novo iskustvo može integrirati s prijašnjim znanjem, dolazi do jačanja mreža u više regija, što povećava stabilnost.
Ova tri faktora djeluju kao unutarnji kriteriji važnosti na temelju kojih se aktiviraju molekularni tajmeri opisani u najnovijoj studiji.

Doc/AI
Zaboravljanje kao aktivan proces
Za razliku od popularnih predodžbi, zaboravljanje nije samo pasivno odumiranje i gašenje sjećanja. Istraživanja pokazuju da mozak aktivno radi na brisanju podataka koji mu više nisu potrebni. Proces brisanja odvija se kroz mehanizme sinaptičkog blokiranja, kroz inhibicijske neuronske mreže i kroz strukturne promjene krattkih neuronskih (dendritičkih) izdanaka.
Kroz napredak suvremenihistraživanja neurofiziologije pamćenjapostalo je jasno da zaboravljanje može biti – korisno. Ono omogućuje da se mehanizmi pamćenja oslobode fiksiranosti na trajno naučena znanja i vještine, što zauzvrat potiče općenitost (generalizaciju)u učenju, sprječava preopterećenje podacima i poboljšava fleksibilnost ponašanja. Mozak tako štiti kognitivnu učinkovitost – nije mu cilj zadržati sve, nego samo ono što može imati dugoročnu funkcionalnu vrijednost.
Ovaj pogled dobro se nadovezuje na novi model: memorija se održava samo ako prođe kroz uredno orkestriran niz vremenski usklađenih molekularnih procesa. Ako neki od njih izostane, sjećanje se bez mnogo buke povlači u pozadinu.
Neuromreže koje čuvaju sjećanja
Jedan od ključnih uvida modernih istraživanja jest da memorija nije smještena u jedno fizičko mjesto u mozgu, nego je više stvar fuknkcionalne uzajamnosti i konfiguracijeaktivnosti u mrežama koje povezuju više regija. Hipokampus ostaje centralni čvor kodiranja, no dugotrajna memorija uključuje stabilizaciju u kortikalnim područjima, osobito u temporalnim i prefrontalnim regijama.
Dugotrajna sjećanja se, nakon početne faze, postupno „distribuiraju“ kroz mreže – proces koji uključuje ponavljane aktivacije tijekom spavanja. Spavanje, osobito faza sporih valova, pokazalo se kritičnim za konsolidaciju: u njoj se obrasci aktivnosti iz hipokampusa ponovo reproduciraju i prenose u korteks.
U tom smislu, molekularni tajmeri otkrivaju se kao unutarnja logistika ovog složenog procesa, a novi model memorije koji uključuje vremenski usklađene molekularne valove otvara nekoliko potencijalnih smjerova praktične primjene:
1. Razvoj terapija za poremećaje pamćenja. Ako se zna kojim se redoslijedom aktiviraju geni koji podržavaju stabilizaciju sjećanja, moguće je osmisliti terapije koje će ponovno potaknuti taj proces kod neurodegenerativnih bolesti.
2. Bolje razumijevanje traume i posttraumatskih reakcija. Snažno emocionalna sjećanja preplavljuju sustave stabilizacije i postaju iznimno trajna. Precizno mapiranje tajminga može pomoći u razvoju ciljanih pristupa koji bi utjecali na preradu traumatskih uspomena.
3. Poboljšanje kognitivnih tehnika učenja. Spajanje podataka o molekularnom tajmingu s psihološkim modelima učenja moglo bi dovesti do preciznije optimizacije intervalnog ponavljanja i raspodijeljenog učenja.
Formula za stabilna sjećanja
Već smo u ranijem dijelu naglasili: repetitivna aktivacija sinaptičkih mreža, emocionalni naboj iskustva i uključivanje više moždanih regija postali su ključni mehanizmi koji određuju hoće li memorija prijeći granicu dugotrajnosti. Zanimljivo je kako se ta saznanja dobro uklapaju u stare, klasične premise pedagoške prakse o trajnom čuvanju naučenih znanja i vještina, o tri temeljna mehanizma učenja koja se smatraju pedagoški najpouzdanijim putem prema stabilnom i dugotrajnom pamćenju naučenog.

Doc/AI
Prvi moždani mehanizam je repetitivna aktivacija sinaptičkih mreža: ponavljanje sadržaja kroz vrijeme jača sinaptičke veze i otvara biološki prozor za konsolidaciju memorije. Pedagogija je taj proces „nanjušila“ odavno, čak ne znajući za njegove biološke temelje, već iskustveno shvaćajući njegov značaj: ponavljanje je majka učenja, „repetitio est mater studiorum“.
Drugi je emocionalna karakterizacija sadržaja – iznenađenje, humor, osobna važnost ili narativni kontekst aktiviraju amigdalu i neuromodulatore koji dodatno učvršćuju sjećanje, ali i proširuju mrežu povezanosti kroz koju se to sjećanje kasnije može prizvati. Što je emocionalni naboj jači, to je signal o važnosti informacije intenzivniji, a neuronski sustav spremniji reorganizirati sinaptičke veze kako bi dugoročno zadržao podatak. Emocionalno obojeni sadržaji zato često imaju prednost pred neutralnima: pobuđuju snažnije fiziološke reakcije, uključuju više moždanih struktura i ostavljaju dublji trag u kortikalnim područjima odgovornima za dugotrajnu memoriju.
Treći je angažman više senzornih i kognitivnih kanala: kada se vizualne, slušne, motoričke i asocijativne informacije uključe istodobno, širina mreže koja može kasnije prizvati memoriju značajno se povećava. Multisenzorni pristup stvara robusniju i redundantniju strukturu sjećanja, jer se informacije “usidre“ na više paralelnih lokacija unutar kortikalnih i subkortikalnih mreža. Aktivacija dodatnih modaliteta – od motoričkog sudjelovanja i gestikulacije do prostorne organizacije, crtanja ili slušne komponente – povećava broj mogućih „ulaza“ kojima mozak kasnije može pristupiti sjećanju. Bolje je svojeručno praviti bilješke o pročitanom gradivu (uključivanje više senzomotoričkih i asocijativnih centara!) nego samo podvlačiti važnije dijelove teksta. Zbog toga se multisenzorno učenje pokazuje otpornijim na interferencije i zaboravljanje te dugoročno ostavlja stabilnije i potpuno integrirane uspomene.
Ova kombinacija – ponavljanje, emocionalna obojenost i multisenzorni pristup – predstavlja svojevrsnu neurobiološku formulu za učenje koja poboljšava šanse da će memorija proći kroz sve faze stabilizacije opisane u novijim istraživanjima.
Od kratkog dojma do trajne uspomene
Ako se zanemari tehnički sloj, osnovna poruka istraživanja prilično je jasna: mozak ima vlastite kriterije i vlastiti raspored za određivanje dugotrajnosti sjećanja. Nije sve što se doživi jednako važan podatak, niti se svaka informacija može lako integrirati u postojeće mreže.
Sjećanja se oblikuju u nizu faza, u kojima svaka regija mozga preuzima specifičan dio posla. Od hipokampusa, preko talamusa do prefrontalnih područja, taj se proces odvija u sinkroniziranim koracima. Tek kada sve faze uredno prođu, uspomena se može smatrati stabilnom.
Taj put nije linearan i nije jednostavan, ali se postupno razjašnjava, a s njim i pitanja koja su dugo ostajala u domeni intuicije: zašto se neke uspomene urežu dublje od drugih i zašto se zaboravljanje često događa i bez očite logike.
Najnovija istraživanja memorije ne samo da preispituju tradicionalne koncepte kratkotrajne i dugotrajne memorije, nego ih i nadopunjuju novim mehanizmima koji objašnjavaju dinamičnu prirodu sjećanja. Prepoznavanje uloge molekularnih tajmera u talamusu i prednjem cingularnom korteksu otvara vrata preciznijem razumijevanju kako se memorija konsolidira i što je potrebno da bi prešla granicu iz privremenosti u trajnost.
Takva otkrića donose nove perspektive u razumijevanju procesa učenja, kao iposljedica neurodegeneracije i trauma mozga, te omogućuju stvaranje modela koji bolje opisuje stvarno funkcioniranje ljudskog mozga. Sjećanje se tako sve manje vidi kao pasivna pohrana, a sve više kao živ, kontinuiran i prilagodljiv proces. Zahvaljujući tome, razumijevanje memorije postupno se pretvara u sve izazovniji znanstveni teren na kojem se i najapstraktnije mentalne pojave mogu svesti na mjerljive i predvidljive obrasce.

Igor „Doc“ Bereckije pedijatar-intenzivist na Odjelu intenzivnog liječenja djece Klinike za pedijatriju KBC Osijek. Pobornik teorijske i praktične primjene medicine i znanosti temeljene na dokazima, opušta se upitno ne-stresnim aktivnostima: od pisanja znanstveno-popularnih tekstovau tiskanom i online-izdanju časopisâ BUG, crtkanja računalnih i old-schoolgrafika i dizajna, zbrinjavanja pasa i mačaka, fejsbučkog blogiranja o životnim neistinama i medicinskim istinama, sve do kuhanja upitno probavljivih craft-piva i sasvim probavljivih jela, te neprobavljivog sviranja bluesa.
Datum i vrijeme objave: 06.12.2025 – 07:38 sati





