Umjesto da bude hronološka, izložba je koncipirana kroz različite cjeline koje naglašavaju njihovu nomadsku praksu i proširenu ličnu arheologiju, s materijalom prikupljenim iz cijelog svijeta – transkulturno i transhistorijski.
Izložba pruža pregled svih faza njihove saradnje i tema koje su istraživali u i kroz svoj rad. Osim predstavljanja njihovih već antologijskih performansa kroz video-dokumentaciju, fotografske serije i memorabilije, izložba stavlja snažan fokus na arhivsku građu poput fotografija, pisama, ličnih bilješki, snimaka, muzičkih lista i knjiga.
Izložba uključuje različite događaje, poput ponovljenih izvedbi (re-enactments) i diskusionih programa koji produbljuju razumijevanje rada Abramović i Ulaya te ukazuju na značaj njihove umjetničke prakse za područje savremene umjetnosti.
Kako prenosi Večernji list, Marina Abramović je uoči izložbe, na konferenciji za novinare, kazala:
“Ulay nije bio laka osoba, bio je divan, karizmatičan, zanimljiv i seksi, ali i jako kompliciran. Imali smo uspone i padove, kada je bilo ljubavi bilo je lijepo, kada je bilo mržnje bilo je grozno, ali na kraju je došao i oprost”.
Ulay je preminuo 2020. u Ljubljani, u gradu u kojem je, napomenula je, pronašao svoj mir pa joj je drago što se upravo ondje održava izložba.
Ulay / Marina Abramović, Performance, 16 minutes, Stedelijk Museum, Amsterdam, March 1978 (Izvor: Arhiva Marine Abramović)
Svjetski poznata umjetnica se prisjetila kako su se ona i Ulay sreli na njihove rođendane i zaljubili gotovo istu noć, dogovorili se da će se sresti nakon mjesec dana, otprilike na pola puta između Amsterdama i Beograda, u Pragu, i tada su odlučili da će živjeti zajedno. Vratila se u Beograd, nisu se vidjeli tri mjeseca i razgovarali samo telefonom. “Računi su bili veliki pa je mama zaključala telefon u ormar. Spakirala sam se i otišla u Amsterdam, mama je prijavila moj nestanak policiji, a oni su joj rekli da, kako sam imala 29 godina, vjerojatno imam pametnijeg posla nego biti doma”, rekla je.
Kaže da je mislila kako će zauvijek biti zajedno, a nakon prekida morala je pronaći samo svoj umjetnički jezik, no od performansa nije odustala niti dok je radila kao profesorica. Ponovni susret s Ulayem dogodio se slučajno, u Indiji, u odmaralištu za meditaciju, gdje je on bio s novom partnericomLenom Pislak, koja danas vodi njegovu zakladu i zaslužna je za izložbu u Cukrarni. “Svi vole glorificirati prošlost, ali naš odnos bio je pun drame i mržnje, tada nismo ni razgovarali no kad smo se sreli na tom mjestu sav bijes i otrov izašao je iz mog tijela, vidjela sam to kao poruku svemira da se tamo nađemo i pomirimo.”
Kako ističe Večernji list, na izložbi su predstavljeni videozapisi, fotografije, performansi, crteži, skice, osobne bilješke i pisma te dokumentarni i dnevnički zapisi, javni nastupi i intimni procesi. Među izlošcima su i ikonički Citroënov kombi u kojem je dvojac živio i putovao, rekonstruirani prostori njihovih poznatih performansa te slavne vaze Sunce i Mjesec u ljudskoj veličini koje su izlagali nakon što su prekinuli vezu i umjetničku suradnju.
Abramović kaže kako je izložba velika, ali nije dosadna, jer osim što prikazuje njihovu intimu što mnogi umjetnici obično ne dopuštaju, donosi nove verzije njihovih performansa. “Naporno smo radili, ipak je to 12 godina na četiri etaže, a da nisam prepustila kontrolu kustosicama teško bih odabrala iz ogromnog materijala i izbor bi bio presubjektivan.”
S obzirom na to da je kao i mnogi današnji mladi umjetnici imala problema s cenzurom i restrikcijama dok je živjela u Beogradu, poručila im je da se ne trebaju nikoga i ničega bojati, ne treba ih biti briga što će tko reći, samo trebaju slijediti svoje srce i biti hrabri. “Ne volim sjećanja i razmišljanja o prošlosti. Mi iz ovog dijela svijeta uvijek smo nostalgični, nesretni što živimo ovdje, ali nesretni i kad odemo. Ovo na izložbi više nije moj materijal, Ulay je umro, ali vjerujem da energija nikada ne umire i da je negdje u svemiru, što je divno”, napomenula je.
Postavka “ART VITAL – 12 godina Ulaya / Marine Abramović” praćena je foto knjigom i obimnim katalogom izložbe.
Blaž Peršin, direktor Muzeja i galerija Grada Ljubljane, rekao je kako Cukrarna od otvorenja prije četiri godine nije imala ovako veliki projekt, najavivši da će izložba gostovati u inozemstvu, ali vjeruje i da će mnogi posjetitelji doći iz inozemstva radi nje.
Izložba će biti otvorena do 3. maja.
Datum i vrijeme objave: 01.12.2025 – 11:44 sati





