Autoceste FBiH su 2023. godine potpisale najveći investicijski ugovor u posljednje tri decenije u Bosni i Hercegovini. Time je započela gradnja dionice koridora 5c Medakovo – Ozimice, duge 21,3 kilometra. Prolazi kroz tri općine – Žepče, Maglaj i Tešanj.
Crni vrh
Ekipa Oslobođenja je provjerila kako teku radovi na ovoj najdužoj i najskupljoj dionici. Sve ide po planu. Na gradilištu smo saznali da se na ovoj dionici, uz otvorenu trasu, grade jedna petlja, dva dvostrana odmorišta, osam mostova i vijadukti, dva nadvožnjaka, petnaest podvožnjaka te tunel dug 2.200 metara. Proboj tunela Crni vrh planiran je za početak naredne godine.
– Radovi se izvode na kompletnoj trasi i svim objektima. Od osam velikih mostova, četiri su završena, a preostala četiri su u izgradnji i njihov završetak očekuje se na proljeće, kaže Alem Kovačević, šef projekta na izgradnji dionice Medakovo – Ozimice.
Dionica čija izgradnja još nije počela je ona između Ozimica i Poprikuša, i to zbog toga što još nije izabran konsultant za nadzor radova.
– U nedjelju, 15. oktobra 2023. godine, u restoranu u Istočnom Sarajevu rezervisan je sto. Za njim sjede tri bosanska javna funkcionera: direktor Autocesta Federacije BiH Denis Lasić, izvršni direktor Asmir Dževlan, službenica za javne nabavke Katica Vranjković i Erdal Trhulj, bivši ministar energetike. Tu su i dvojica Italijana, predstavnici kompanije Technital, piše Francesco Furlan, novinar La Nuove.
Ova večera je u središtu istrage.
Evropsko javno tužilaštvo u Veneciji označilo je šest osoba, među njima trojicu javnih funkcionera iz BiH, kao osumnjičene za korupciju u projektu izgradnje autoputa.
– Istraga je pokrenuta nakon što je EIB prijavio EPPO-u sumnje na manipulaciju u procesu nabave konsultantskih usluga vezanih uz autocestu, navodno u korist italijanske kompanije sa sjedištem u Veroni, saopćilo je Tužilaštvo.
Istraga, koju su proveli karabinjeri u Veneciji, otkrila je da su trojica bh. službenika navodno poduzela radnje kako bi osigurala ugovor za italijansku kompaniju. Sumnja se da su dužnosnici zamijenili komisiju za ocjenjivanje, preradili izvještaj o tehničkoj evaluaciji i usmjeravali kompaniju da prilagodi svoju finansijsku ponudu. To je navodno učinjeno u zamjenu za finansijsku korist.
– To je jasan znak da Evropa dobro brine o svom novcu i da štiti svoj interes. Jasna je razlika u pristupu između Evropskog javnog tužilaštva i svih tužilaštava u BiH. Na prste jedne ruke mogu se nabrojati velike afere koje su dokazane, za koje je neko odgovarao, odnosno za koje su tužilaštva uspjela do kraja da izguraju navode iz optužnica. U ovom slučaju se postavlja pitanje: kako to da evropski javni tužilac, koji fizički nije prisutan u BiH, ima određena saznanja i pokreće istrage, a naši tužioci, koji su ovdje, to nemaju ili eventualno ne vide dovoljno sumnje da bi istražili, kaže nam Damjan Ožegović iz Transparency Internationala BiH.
Iz Tužilaštva BiH kažu da su po zamolnici Ureda evropskog javnog tužioca (EPPO) početkom godine pružili pomoć u istrazi, kao i iz Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA).
– Za sve dalje informacije morate kontaktirati tužilaštvo u Italiji, rekli su nam u Tužilaštvu, a to smo i uradili.
– Istraga je u toku. Iz tog razloga ne možemo podijeliti ništa više od onoga što je već objavljeno u našem saopštenju za javnost kako se ne bi ugrozile tekuće procedure i njihov ishod. Čim budemo bili u mogućnosti da kažemo nešto novo u vezi s ovom istragom, to ćemo i učiniti, piše u odgovoru evropskog javnog tužioca.
U Autocestama odgovaraju da su tvrdnje o zloupotrebi evropskog novca potpuno izmišljene i neutemeljene. U pozadini priče su, kažu, skriveni vlasnik firme Trasa i bivši direktor Autocesta FBiH Elmedin Voloder i bivša šefica Službe za nabavke po međunarodnim procedurama Jasmina Olovčić, koji su prijavom pokušali skrenuti pažnju sa svojih kriminalnih aktivnosti i usmjeriti istragu protiv sadašnjeg rukovodstva.
Direktor Autocesta Federacije BiH Denis Lasić kaže da je prijavu podnijela firma Trasa.
– Oni su izrazili sumnju da se pogodovalo drugorangiranoj firmi iz Italije Tehnical da postane prvorangirana, odnosno da joj se ponuda pojeftini. Svi znamo čija je to firma, da je indirektno povezana s bivšim direktorom, mojim prethodnikom. U drugoj fazi, kada se vrši financijska evaluacija ponuda, primijećeno je da je firma Tehnical napravila računsku pogrešku od otprilike 500 hiljada eura. Oni su prvobitno bili drugorangirani s ponudom od 4,6 miliona eura, dok je prvorangirana bila firma s 4,4 miliona. Nakon korekcije računske pogreške, Tehnical je postao prvorangirani, pojašnjava Lasić.
Amil Dučić, novinar koji godinama istražuje poslovanje Autocesta FBiH, kaže da je moguće da je došlo do klasične zamjene ponuda kod izbora nadzora na poddionici Ozimice – Poprikuše.
Skupi kilometri
– U fazi postupka odabira, praktično u fotofinišu, do tada drugorangirani ponuđač je zahvaljujući – pod navodnim znacima – aritmetičkoj grešci, odjednom postao prvorangiran, što je izazvalo sumnju da se pogodovalo Konzorciju u kojem je i italijanska firma. Autoceste su poništile taj tender i nakon nekoliko mjeseci raspisale novi, međutim, i taj je poništen s obzirom na to da je ponovo došlo do nelogičnih radnji, jer je izabran četvrtorangirani ponuđač, odnosno Konzorcij iz prvog tendera, što je ponovo sve bilo sumnjivo. I taj tender je poništen. Inače, spomenuta dionica je jedna od najskupljih u BiH, a možda i šire, gdje kilometar autoputa košta oko 40 miliona KM, kaže Dučić.
Dakle, Autoceste su pod lupom. Evropsko tužilaštvo istražuje navodno namještanje tendera za nadzor radova na dionici Ozimice – Poprikuše, gdje je drugorangirani ponuđač navodno trebao dati mito. Iz Autocesta to demantuju i tvrde da je za kriminal odgovorna bivša uprava. Radovi na ovoj dionici još nisu počeli, a istraga bi ih mogla odgoditi.
Datum i vrijeme objave: 01.12.2025 – 08:00 sati





